Investigació internacional

Científics aconsegueixen seqüenciar el genoma de Nemo, el peix pallasso

L'estudi facilita una eina per descodificar la resposta dels animals aquàtics als canvis ambientals

pezpayaso

El Periódico / Agencias

Eines de seqüenciació d’alta tecnologia han permès mapar el genoma del peix pallasso taronja, un habitant comú de l’escull i estrella de la pel·lícula de Disney 'Buscant en Nemo'. L’estudi es publica a la revista 'Molecular Ecology Resources'.

La investigació, liderada per la Universitat de Ciència i Tecnologia King Abdullah (KAUST) i el Centre d’Excel·lència ARC per a Estudis d’Esculls de Coral (Coral CoE), ha proporcionat així a la comunitat d’investigació un recurs inestimable per descodificar la resposta dels peixos als canvis ambientals, inclòs el canvi climàtic.

"Aquest genoma proporciona un model essencial per comprendre tots els aspectes de la biologia dels peixos de l’escull –afirma l’autor principal, el professor Robert Lehmann, de KAUST, a l’Aràbia Saudita–. Conté 26.597 gens que codifiquen proteïnes. I, com el trencaclosques més gran del món, ens va portar paciència i temps col·locar les peces", afegeix.

El peix pallasso taronja, 'Amphiprion percula', no només és el peix d’escull més reconegut a la Terra, sinó també un dels més estudiats. "Aquesta espècie ha sigut fonamental per a la investigació pionera en els aspectes ecològics, ambientals i evolutius dels peixos d’escull", assenyala el professor Philip Munday, de la Universitat James Cook, a Austràlia.

"Per exemple, el peix pallasso és un model per estudiar el canvi de sexe en peixos –comenta–. També ens ha ajudat a comprendre patrons de dispersió larval en peixos d’escull i és la primera espècie de peixos per la qual es va demostrar que el comportament d’evitació de depredadors podria veure’s afectat per l’acidificació dels oceans".

Estudi publicat

L’equip va utilitzar la tecnologia més avançada per seqüenciar el genoma del peix pallasso. Les seves dades genòmiques i transcriptòmiques ara estan disponibles a través de la base de dades de Nemo Genome DB a 'nemogenome.org'.