51 instituts catalans participen aquesta primavera en un nou informe PISA

Les proves, que duraran unes tres hores, també valoraran aquest any el pensament crític

Els resultats obtinguts pels estudiants, tots de 15 anys, se sabran a finals del 2019

zentauroepp41927622 badalona  6 de febrero de 2018   pruebas de competencias b s180325205841

zentauroepp41927622 badalona 6 de febrero de 2018 pruebas de competencias b s180325205841 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Un total de 51 centres de secundària catalans, públics i privats, participaran durant la segona quinzena d’abril i el mes de maig (la data definitiva encara s’ha d’acabar de concretar) en les proves de Matemàtiques, Comprensió Lectora i Ciències que formaran part d’un nou informe PISA, l’estudi internacional que avalua les capacitats dels estudiants de 15 anys de tot el món i en el qual Espanya (i Catalunya) sol obtenir resultats bastant discrets respecte d’altres països occidentals.

Aquesta nova edició de PISA, que per segona vegada es farà íntegrament en format digital, inclourà una secció addicional en la qual els estudiants hauran de demostrar també les seves competències no cognitives, és a dir la seva capacitat per al pensament crític o les seves habilitats per discernir entre informacions certes o falses. Si més no així ho va anunciar el març del 2017 Andreas Schleicher, el director de l’àrea d’Educació de l’OCDE i promotor de les proves PISA, que va demanar que els professors «ensenyin també als seus alumnes a distingir entre el que és cert i el que no ho és».

Segons han començat a informar alguns dels instituts implicats als pares d’alumnes nascuts el 2002, serà una empresa especialitzada la que aplicarà a Catalunya els exàmens i la que facilitarà, així mateix, els ordinadors als estudiants. La supervisió i organització dels exàmens va a càrrec del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, que és també el que ha fet la selecció dels centres educatius, d’acord amb la consigna de l’OCDE que la mostra participant sigui representativa de la realitat escolar catalana.

El 2015, l’any en què es va fer l’anterior informe PISA (el programa té caràcter trianual), van ser 2.000 estudiants de 52 centres els implicats a Catalunya. En total, les proves van avaluar mig milió de joves de 15 anys de 72 països diferents. En aquesta edició del 2018 seran 80 els països que hi participaran.

Notícies relacionades

EVITAR RECELS / La primera part de les proves (la convencional de Matemàtiques, Comprensió Lectora i Ciències, més la nova d’aquest any sobre competències globals) té una durada de dues hores. Al final, els estudiants hauran de completar un qüestionari de context, la qual cosa els comportarà una hora més. En alguns centres, a més, hi haurà proves sobre competència financera.

«És important remarcar que l’estudi PISA pretén avaluar sistemes educatius i en cap cas ni els centres ni els alumnes», adverteixen els responsables dels col·legis a la nota enviada fa un parell de setmanes a les famílies. «La prova està dissenyada –aclareixen– de manera que els resultats seran únicament interpretables en el conjunt de la mostra catalana, dels 51 centres educatius que hi participem», precisen per evitar qualsevol tipus de recel entre pares i estudiants.