COL·LECTIU EN LLUITA

El taxi, en peu de guerra

Prop de 10.000 xòfers demanen a Madrid una regulació més estricta per frenar la competència d'Uber i Cabify

El gremi amenaça amb aturades indefinides a l'estiu si el Govern no assumeix les seves reivindicacions

La protesta començarà al migdia a Atocha i acabarà als voltants del Congrés dels Diputats. / JOSÉ LUIS ROCA

La protesta començarà al migdia a Atocha i acabarà als voltants del Congrés dels Diputats.
Un ou llançat per taxistes va a parar a Pablo Iglesias
Davant les parades buides, els viatgers han d’agafar l’aerobús per desplaçar-se a l’aeroport.

/

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La dona del quiosc de la plaça de Las Cortes patia pel seu gènere. "És una de les protestes més sorolloses que recorda". La senyora deu tenir uns 50 anys, així que té memòria de sobres per buscar. El taxi l'ha tingut inquieta bona part del matí, tot i que no hi havia res a témer, ja que els prop de 10.000 conductors que han desfilat pel centre de Madrid han complert amb el que s'espera d'aquest vehement col·lectiu. Petards, proclames i càntics, amb algun intent d'assaltar el perímetre de seguretat, per, una vegada més, deixar clar el seu rotund rebuig als nous models de negoci que volen esgarrapar una part del pastís del transport. Bàsicament, les aplicacions Uber i Cabify.

L'objectiu d'aquesta nova demostració de força -una de les mobilitzacions del taxi més multitudinàries de la història- era afinar en el destí final de les seves demandes. A Barcelona ja van visitar el Parlament de Catalunya, l'ajuntament i la Delegació del Govern. Però qui mou el tauler, qui imposa les regles del joc, és el poder legislatiu, és a dir, el Congrés dels Diputats. I així és com tornem a la senyora que ven diaris i la seva por tan fundada com innòcua, alimentada per la passió de conductors arribats de Catalunya, Andalusia, Astúries, Galícia, Cantàbria, València, França, Bèlgica o l'Argentina.

BATALLA DE SIGLES

La manifestació ha sortit poc abans de les 12 de migdia d'Atocha, no sense abans 'regalar' un nou capítol de la particular guerra de sigles que el taxi experimenta massa de tant en tant. Unes associacions han plantat els cotxes una mica més enllà, ja en terreny avançat de la protesta, perquè els seus logos i emblemes brillessin en tots els informatius, per sorpresa de companys d'altres sindicats, que han hagut de llaurar-se un espai a la capçalera a cops de colze.

Però una vegada superat el mal endèmic, la manifestació ha sigut un autèntic festival. Una banda sonora caòtica (un autèntic dineral en petards, per gentilesa dels xòfers valencians), però amb un mateix patró: el màxim soroll possible perquè el dret a rebequeria, sense ser universal, sí que és un alleujament. El lament del taxi ha arribat a l'orella del ministre de Foment, Iñigo de la Serna, que aquest dimarts ha advocat per incrementar els controls sobre les llicències de lloguer de vehicles amb conductor, les denominades VTC, amb què operen empreses com Uber o Cabify.

Les seves paraules, però, amaguen una certa trampa burocràtica, ja que a la vegada que ha promès més fiscalització d'aquestes companyies, també ha recordat que són les comunitats autònomes les que han de vetllar pel compliment d'una normativa que, segons el titular de Foment, ja és molt restrictiva respecte als límits d'aquestes llicències.

"FINS ALS OUS"

Mentre De la Serna cedia molt entre cometes, les pancartes a la font de Neptuno demanaven “més polítics i menys mamarratxos”. Mentre el Govern compartia la idea de controlar més les VTC, els taxistes, a escassos 300 metres de la Cambra baixa, cridaven: “N'estem fins als ous”. Vist el to de les seves paraules i l'expressió dels seus ulls, es diria que estan realment fins on diuen estar.

Tot aquest sentiment l'han resumit en vuit punts que han exposat als grups parlamentaris que els han rebut al Congrés aquest dimarts. Concha Guardado, presidenta d'Elite Madrid, detallava així el que han exposat als parlamentaris sobre els límits que haurien de regir l'activitat d'Uber i Cabify: “Complir la ràtio d'una VTC per cada 30 taxis (així ho dicta la llei), determinar l'origen des del qual aquestes llicències poden operar (campament base), modificar el seu epígraf fiscal perquè no tributin al 10% sinó al 21% al ser un article de luxe, que treballin només a la comunitat que els brindi el permís, que només el taxi sigui considerat un servei públic, que les VTC siguin més identificables, que hagin de posar-se en funcionament en un temps límit quan s'atorgui la llicència i, per últim, evitar l'especulació de la compravenda de VTC”.

Respecte a aquest últim punt, els números conviden a aixecar una cella: cada llicència té un cost de 36,05 euros en taxes i s'estan venent a més de 40.000 euros, un negoci extremadament rodó. És a dir, el taxi demana un vestit a mida perquè aquests negocis funcionin el mínim i al marge del gremi.

Algunes de les entitats més representatives del sector, la Confederació de Taxistes Autònoms d'Espanya, la Mesa Estatal del Taxi i, sobretot, Elite Taxi, amenacen amb aturades indefinides a partir de finals de juliol si el govern de Mariano Rajoy no fa anar dretes les empreses que exploten les llicències de lloguer de vehicles amb conductor. A la capital catalana ja s'han registrat quatre mobilitzacions en mig any.

PROU "MENTIDES"

Uber, que no té per costum entrar en el cara a cara, ha aprofitat la protesta a Madrid per aportar el seu punt de vista. Aquesta plataforma de transport ha convidat el taxi i l'Administració a seure amb ells per exposar “de manera constructiva” cada un dels seus arguments per aconseguir que Espanya “passi a la mobilitat del segle XXI”.

Notícies relacionades

Yuri Fernández, portaveu de la companyia, ha assegurat a Efe que aquest conflicte “té solució”, i ha lamentat “les mentides” que s'expliquen sobre el modus operandi d'aquesta multinacional. També ha sostingut que liberalitzar el mercat de les VTC crearia 70.000 llocs de treball, a més de reduir el cost del transport a la meitat. El taxi respon que ells ja generen més de 100.000 llocs de treball i que paguen més de 1.000 milions en impostos.

L'anècdota de la jornada l'ha protagonitza el secretari general de Podem, Pablo Iglesias, que ha decidit baixar a Neptuno per aplaudir l'empenta del taxi. Quan feia escassos segons que era en l'escena, un ou ha sobrevolat la manifestació i ha impactat al seu costat. Li ha quedat la camisa ben tacada. També la part lateral dreta de la seva melena. En menys grau, també s'ha vist afectat el diputat d'En Comú Podem Xavier Domènech. S'han llançat altres objectes, però els incidents han brillat per la seva absència. Però mentre no hi hagi canvis legislatius a l'altura del que sol·licita el col·lectiu, això del taxi és sens dubte un fins aviat.

Temes:

Uber Taxis Cabify