Anar al contingut

El Parlament rebutja limitar els deures escolars

Ciutadans proposava que es restringissin a un màxim de dues hores a la setmana a primària i de cinc a secundària

El Parlament rebutja limitar els deures escolars

El ple del Parlament va rebutjar ahir una proposició de llei presentada per Ciutadans per racionalitzar el temps que els alumnes dediquen a activitats fora de l’horari lectiu. La votació es va saldar amb 72 vots de Junts pel Sí i el PP a favor d’una esmena a la totalitat que rebutjava la proposta, 25 en contra de Ciutadans i 30 abstencions del PSC, Catalunya sí que és Pot i la CUP.

Entre altres mesures, la iniciativa legislativa sol·licitava que els alumnes de primària no fessin més de dues hores de deures a la setmana, mentre que per als de secundària s’establia que no fessin més de cinc hores setmanals. També s’establia que hi hagués més coordinació dels professors a l’hora d’imposar tasques extraescolars als estudiants.

La diputada de C’s SoniaSierra va recordar, a l’hora de defensar la proposició, que diferents estudis de l’OMS i de l’OCDE conclouen que els deures «augmenten les desigualtats» entre pobres i rics, ja que les famílies amb més recursos ho tenen més fàcil a l’hora de pagar classes de reforç als seus fills o ajudar-los a fer les tasques perquè acostumen a tenir una conciliació familiar millor i, en moltes ocasions, també més coneixements.

En aquest sentit, va destacar que Catalunya té la pitjor taxa de fracàs escolar d’Espanya en alumnes de famílies emigrants. També va recordar que hi ha informes que reflecteixen la «gran pressió» que senten els nens per la gran càrrega de deures, que a vegades fins i tot els pot comportar problemes de salut, i que en altres països amb millors resultats acadèmics, com Finlàndia i Corea del Sud, les hores que els alumnes dediquen a la setmana a fer deures és considerablement menor, mentre que els seus resultats acadèmics són molt millors.

Junts pel Sí va basar l’esmena a la totalitat en el fet que la seva aprovació suposaria una interferència en l’autonomia dels centres, «un tresor» que protegeix la llei d’educació catalana (LEC), segons la diputada.
La resta de grups, el PSC, Catalunya Sí que es pot, el PP i la CUP, van reconèixer la necessitat que s’obri un debat sobre els deures, però van considerar que era necessari fer-lo en el si de la comunitat educativa abans que la proposta final arribés al Parlament.

El debat parlamentari va tenir lloc mesos després que un informe de l’OCDE alertés que els deures escolars contribueixen a augmentar les diferències entre alumnes rics i alumnes pobres, i que l’OMS advertís del risc que suposen per a la salut dels estudiants les tasques encomanades a l’escola.

L’organisme ha constatat que el percentatge d’alumnes espanyols que tenen estrès per culpa dels deures és dels més alts d’Europa. De fins al 70% en les noies de 15 anys. I aquesta pressió, assenyala l’OMS, es tradueix moltes vegades en «un increment de patologies com mal de cap, dolor d’esquena, malestar abdominal i marejos», així com els estats d’ànim que porten els nois a sentir-se «tristos, tensos o nerviosos».