25 febr 2020

Anar al contingut

ELS OSCARS DEL FOTOPERIODISME

L'australià Warren Richardson guanya el World Press Photo

Una instantània d'un refugiat amb el seu nadó a la frontera hongaresa es converteix en la foto de l'any

’Esperança d’una nova vida’, la millor fotografia periodística de l’any. / Warren Richardson

Una foto d'un home i el seu nadó al filat de ganivetes de la frontera entre Sèrbia i Hongria, presa per l'australià Warren Richardson, ha guanyat el primer premi en el concurs de fotoperiodisme més prestigiós, el World Press Photo.

Sota el títol 'L'esperança d'una nova vida', la imatge, en blanc i negre, la va captar el fotògraf 'freelance' el 28 d'agost del 2015 a la nit, quan un grup de refugiats intentaven entrar a Hongria. El nadó es passa de mà en mà per sota del filferro de pues de la frontera entre Horgoš (Sèrbia) i Röszke (Hongria).

Quatre fotògrafs de l'agència France Presse també han sigut premiats. Sameer Al -Doumy, Roberto Schmidt i Bulent Kilic han guanyat el primer, el segon i el tercer premi en la categoria d'actualitat amb imatges de Síria, el Nepal i Turquia.

Abd Doumany ha guanyat el segon premi en notícies generals, amb una imatge de la ciutat de Douma, Síria.

"DE GRAN ABAST"

La imatge de Warren Richardson és "de gran abast, per la seva simplicitat", ha assegurat el president del jurat i director de fotografia de l'AFP, Francis Kohn.

Huang Wen, membre del jurat, ha dit de la imatge guanyadora: "Hi veus l'ansietat i la tensió d'una manera subtil, la imatge mostra l'emoció i els sentiments d'un pare intentant recuperar el seu fill en un món al qual vol pertànyer".

Aquella nit, després de cinc dies al campament de refugiats, Warren Richardson va veure un grup d'unes 200 persones que es desplaçaven sota els arbres, al llarg de la línia de filferros.

Primer hi enviaven les dones i els nens i els avis. "Vam jugar al gat i a la rata amb la policia tota la nit", ha explicat el fotògraf australià.

A LA LLUM DE LA LLUNA

"Eren les tres de la matinada quan vaig fer la foto. No es podia utilitzar flaix perquè la policia intentava localitzar els refugiats... així que vaig utilitzar la llum de la lluna", ha explicat.

El jurat ha elegit la foto de Richardson entre gairebé 85.000 imatges que s'havien seleccionat de 5.775 fotògrafs de 128 països. 

SELECCIÓ DE LES FOTOGRAFIES

Fa dues setmanes, l'1 de febrer, va començar a Amsterdam la deliberació del World Press Photo (WPPh), el premi de fotografia més prestigiós del món, per escollir, entre 85.000 fotos de 5.775 fotògrafs, la foto de l'any. Aquest dimarts, els membres del jurat, format per set persones, havien deixat entre dues instantànies l'honor de ser la més famosa del 2016. Aquest dijous, el jurat ha elegit Warren Richardson com el guanyador amb la seva foto sobre els refugiats. Els premis s'entregaran en una cerimònia a l'abril.

El jurat, nomenat pel director de WPPh, Lars Boering, consta de fotògrafs i editors. Tres dones i quatre homes, que provenen de quatre continents. Tots els membres del jurat han firmat un acord de confidencialitat. Les discussions per elegir la foto d'aquest any s'han centrat tant en l'estètica com en la tècnica, així com en els aspectes periodístics de la imatge.

SET CATEGORIES

Hi ha set categories en concurs: notícies generals, notícies per temes, esports, actualitat, vida diària, poble i aaturalesa. A més de les set categories, també hi ha tres premis per a les fotos individuals. També una altra categoria per als projectes a llarg termini.

El jurat veu les fotos de forma anònima. A diferència d'altres premis de fotos, qualsevol fotògraf pot presentar el seu treball, sense haver de pagar una quota d'inscripció. 

IMATGES CAPTADES EL 2015

Amb poques excepcions, totes les fotos que competeixen en el concurs del 2016 han d'haver sigut captades l'any 2015. En la categoria de notícies generals, la crisi de refugiats domina les presentacions. També les de la guerra a Síria, els atacs de París al gener i al novembre, el devastador terratrèmol al Nepal i els enfrontaments als EUA.

Després de la polèmica de l'any passat, les normes relatives a la posada en escena i la manipulació d'imatges s'han perfeccionat i publicat en l'organització del lloc web. Els fotògrafs han de proporcionar les seves imatges sense editar o en brut (RAW).