ANÀLISI DE L'ENQUESTA DE L'OCDE SOBRE COMPETÈNCIES DELS ADULTS

El 27% dels treballadors tenen més estudis dels que necessiten

La majoria dels sobrequalificats són dones i menors de 40 anys

Només el 40% dels espanyols adults es formen, davant del 60% dels nòrdics

1
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

El 27,3% dels treballadors espanyols, la majoria d'aquests menors de 40 anys, tenen un nivell educatiu superior al que es requereix per desenvolupar la seva feina de manera satisfactòria. És un dels efectes més evidents de la polarització que pateix l'educació espanyola, on un 40% de la població d'entre 25 i 35 anys té un títol superior, mentre que un 40% més de ciutadans d'aquesta franja d'edat s'ha quedat només amb el graduat escolar. Únicament el 20% té estudis mitjans o formació professional.

Aquesta dada es recollida per l'informe Els reptes de les competències dels adults a Espanya que ahir va presentar la fundació Jaume Bofill, dedicada a l'anàlisi del sistema educatiu, a partir de l'informe PIAAC, una enquesta internacional sobre les competències i habilitats dels adults, que elabora l'OCDE i en la qual Espanya va participar per primera vegada l'any 2013. La sobrequalificació «afecta més les dones que els homes», va indicar Òscar Valiente, codirector de l'informe. De tots els països desenvolupats, només Rússia, Corea del Sud i el Japó es troben en una situació semblant.

Notícies relacionades

¿Espanya es pot permetre des-aprofitar tot aquest talent, totes les competències que han adquirit els treballadors durant tants anys d'escola? La resposta és, per a Jorge Calero, professor de la Universitat de Barcelona, especialista en Economia de l'Educació i un dels autors participants en l'informe, evidentment que no. «Potser ara no es necessita gent tan preparada, però sí que pot ser necessària en el futur», comenta. Perquè així sigui, Calero defensa «un sector productiu amb més inversió en capital humà i un sector públic amb més inversió en infraestructures».

RECICLATGE PROFESSIONAL / Un altre dels dèficits del sistema és, segons han constatat els autors d'aquest informe, la formació contínua. «A Espanya porta a terme formació al llarg de la vida un 41% de la població adulta, quan en canvi als països nòrdics aquesta taxa arriba fins al 60%», va destacar Valiente. I, encara a més a més, «les persones que es formen més quan ja són adults solen ser aquelles que ja tenen un nivell educatiu alt», va afegir Calero. Per corregir aquesta situació, els autors de l'estudi recomanen, entre altres mesures, universalitzar l'educació fins als estudis secundaris, és a dir, fins als 18 anys.