INFORME SINDICAL SOBRE LA QUALITAT EDUCATIVA A ESPANYA

500 escoles públiques han tancat el menjador en els últims 4 anys

La mesura és fruit de la implantació de la jornada intensiva i l'escassetat de beques

CCOO denuncia que el pressupost per a la inclusió ha caigut el 19% a Catalunya

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Al voltant de 500 centres educatius públics han clausurat els seus menjadors escolars a Espanya des de l'inici de la crisi, com a conseqüència de la implantació de la jornada intensiva en molts instituts de secundària, del descens de la demanda i de l'escassetat de beques perquè els estudiants desafavorits puguin seguir utilitzant el servei. Ho diu un informe presentat ahir pel sindicat CCOO, que analitza els efectes de les retallades sobre ­l'escola inclusiva i la qualitat educativa.

L'organització calcula que dels 9.313 centres públics que en el curs 2009-2010 tenien menjador, s'havia passat a 8.835 el 2012-2013, l'últim curs del qual es tenen dades oficials. Això significa que hi ha 478 centres menys, és a dir, el 5,1%, va subratllar Paco García Cruz, secretari d'Ensenyament Públic no Universitari a CCOO. En canvi, prossegueix l'estudi, «dels 5.899 centres privats que fa quatre anys prestaven el servei s'ha passat a 5.916, 17 centres més, el 0,3% més.

«Sens dubte, les retallades pressupostàries estan entre les causes d'aquesta pèrdua de menjadors. Molts alumnes que abans tenien beca per garantir el seu menjador escolar o el transport han deixat d'usar el servei», va lamentar, per la seva part, Francisco García, secretari d'Educació al sindicat.

LA JORNADA INTENSIVA 

«El model de jornada també és un indicador de com les retallades educatives erosionen el dret a l'educació», va afegir. A Catalunya, diverses oenagés i entitats que treballen amb joves en risc d'exclusió social fa mesos que denuncien també que l'aplicació de la jornada intensiva als instituts de secundària (a la qual s'han acollit més del 80% dels centres públics) ha deixat sense servei de menjador desenes d'adolescents vulnerables.

Notícies relacionades

Per pal·liar-ho, els autors de l'estudi Les beques a examen, presentat dimecres passat per la fundació Jaume Bofill, recomanen que en l'adjudicació de les ajudes alimentàries escolars prevalguin els criteris socioeconòmics (que en l'actualitat no són obligatoris) davant els paràmetres geogràfics, que sí que són obligatoris.

A més dels ajustos en els menjadors, CCOO denuncia que els pressupostos per a l'atenció a la diversitat a les escoles es van reduir a la meitat entre el 2009 i el 2012. El Ministeri d'Educació va invertir el 51,1% menys en aquest apartat i, en conjunt, les comunitats autònomes van rebaixar les seves ajudes en un 8,9%. A Catalunya, el descens va ser del 19,2%, assegura el sindicat.