Satisfacció al pati

Els alumnes de sisè jutgen assequibles els tests de competències que s'acaben avui

2
Es llegeix en minuts
MARÍA G. SAN NARCISO / BARCELONA

«Era fàcil», diu una noia de sisè de primària al sortir de l'aula de les proves. «Fora d'alguna pregunta trampa», postil·la una altra. En general, el rotlle d'alumnes que es forma al passadís del col·legi Duran i Bas del barri barceloní de les Corts està content amb el resultat de les dues primeres proves de sisè de primària a les quals es van enfrontar ahir més de 73.000 alumnes a Catalunya. «Una altra cosa són els resultats», manifesta la directora del centre, María Asunción Latorre. I és que es tracta d'avaluacions en què de poc serveix haver memoritzat durant el curs. El que és important és tenir interioritzats els conceptes i, sobretot, estar molt concentrat per raonar.

Entre els alumnes del rotlle hi ha Irene Morales, una altra nena satisfeta amb les proves. «La de català ha sigut més fàcil perquè hem fet molts assajos a classe», comenta. En aquest examen, a més a més d'un dictat, van tenir un fragment d'El jove Capità Garfi, de Pierdomenico Baccalario, i una adaptació d'Els catalans que van fer les Amèriques, de Sebastià Sorribas. A partir d'aquests dos textos, havien de respondre una sèrie de preguntes. «També vaig fer una redacció de més de cent paraules», explica la nena.

En canvi, al seu company Guillem Vázquez li va anar millor l'examen de matemàtiques. A la pregunta de si és perquè hi té més facilitat o perquè era més fàcil respon que «una mica de les dues coses». Segur de si mateix, explica que va tenir temps de sobres de repassar les respostes. En total, tenien 32 preguntes amb quatre possibles respostes. En un altre full havien de marcar amb una ics la que consideressin correcta.

«Ha sigut una mica difícil repassar-ho i comprovar les respostes perquè eren en un full a part», lamenta Franc De Cruz, alumne de l'escola Betlem de Premià de Dalt a qui, igual que Morales, va semblar una mica més complicada la prova de matemàtiques que la de català. En el seu cas, perquè l'examen va ser més llarg i les operacions li van costar «una mica». Morales portava pitjor les parts de la prova on es demanava justificació en la resposta.

«En matemàtiques no hi havia res de farragós, sinó que eren estimacions i càlcul mental», explica un dels mestres del col·legi, Ángel Martínez, a qui han semblat unes proves molt interessants pels continguts. «Els obliga a pensar i a aquesta edat és una mica complicat», reconeix.

A Latorre també li semblen proves bones per als alumnes. «Mesuren la capacitat per raonar i per aplicar els coneixements a la vida», explica. «Això és un procés important en l'aprenentatge. No són respostes mecàniques. Han de tenir els aprenentatges bàsics ben interioritzats». Els dos docents estan d'acord que la concentració que tingui l'alumne per assimilar les preguntes és crucial per fer les proves satisfactòriament.

La setena i ¿última?

Notícies relacionades

Les proves de sisè, dissenyades pel Consell Superior d'Avaluació, avaluen les competències bàsiques a l'acabar l'últim curs de primària. Els resultats permeten als 2.217 centres catalans que hi participen veure quins són els seus punts febles i quins són els forts. Aquesta edició és la setena i si segueix vigent la LOMCE l'any que ve haurà sigut també l'última, ja que la llei Wert preveu una avaluació estatal per a sisè de primària.

Avui, els nens realitzaran les últimes dues proves: llengua castellana i estrangera. La majoria farà anglès, ja que només 324 alumnes s'atreviran amb el francès.