anàlisi de les agències de protecció de dades

El 25% de les webs europees no avisen que instal·len 'cookies'

Els usuaris no tenen possibilitat de rebutjar-les en la meitat de les pàgines

La majoria de les dades les recullen uns quants serveis publicitaris

Una usuària navega per una pàgina web.

Una usuària navega per una pàgina web. / JULIO CARBÓ

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ
BARCELONA

Una de cada quatre webs europees no comunica als internautes, com és obligatori des del 2013, que està utilitzant cookies per rastrejar l'activitat dels seus usuaris, segons el primer estudi de vuit agències de protecció de dades comunitàries

-entre aquestes l'espanyola- sobre l'ús d'aquestes eines informàtiques. I moltes pàgines (39%), malgrat que informen l'usuari que li controlen la navegació de manera anònima, han de millorar en l'obtenció del consentiment, mentre que la meitat no permeten a l'usuari negar-se a acceptar les cookies.

L'informe, elaborat a partir de 478 webs seleccionades entre les més visitades d'Espanya, França, el Regne Unit, Dinamarca, Eslovènia, Holanda, Grècia i la República Txeca, adverteix que la majoria de les cookies pertanyen a anunciants (les anomenades cookies de tercers) i que la meitat d'aquestes se les reparteixen entre ni tan sols 25 proveïdors, amb la tecnologia d'anuncis de Google (Doubleclick) com la més utilitzada. Darrere apareixen tota una llista de serveis d'anàlisi de comportaments d'usuaris, com Scorecard, propietat de Comscore, o ADNXS.

L'informe se centra en només tres sectors: comerç electrònic, mitjans de comunicació i serveis públics, però revela que hi ha deficiències pel que fa a consentiment de l'usuari, durada de la cookie (n'hi ha diverses que duren més de 100 anys i tres casos en què duren més de 7.000 anys, fins a l'any 9999) i capacitat de control per part dels internautes i de les webs mateixes, que no controlen aquestes cookies de tercers.

De mitjana, cada web instal·la unes 28,9 cookies (37 a Espanya) i les pàgines de comerç electrònic són les més invasives, ja que controlen la transacció dels compradors (amb cookies d'una sola sessió) o simplement recorden els seus gustos i passos a les pàgines. No obstant, els mitjans de comunicació són els que les mantenen més temps.

Notícies relacionades

CONSENTIMENT VICIAT / «El consentiment que requereixen les webs per a les cookies no és altra cosa que una coartada per a aquells que fan servir les dades. L'usuari no té capacitat per negar-s'hi i, a més a més, té un altre interès. La protecció de dades serveix per protegir les persones. Caldria reconsiderar-la perquè l'usuari està sempre indefens, i per tant el seu consentiment està viciat», adverteix Esther Mitjans, professora de Dret Constitucional de la Universitat de Barcelona i exresponsable de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades.

Esther Botella, de l'Associació Professional Espanyola de Privacitat, adverteix del desconeixement de molts responsables de pàgines sobre les cookies que instal·len altres i reclama «conscienciació i coneixement» dels usuaris.