Anar al contingut

POLÈMICA PER UN ANUNCI DE TV

El col·lectiu gai jutja homòfob investigar un petó de 2 homes

Waki.tv mostra el seu estupor per haver de justificar l'escena «en ple segle XXI»

Autocontrol al·lega que accepta «qualsevol reclamació» que rep sobre un espot

VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

El col·lectiu gai ha reaccionat amb estupor al conèixer que Autocontrol, l'associació per a l'autoregulació de la publicitat, investiga la pertinència d'un anunci televisiu de Wuaki.tv en què dos homes es fan un petó a la boca. Eugeni Rodríguez, president del Front d'Alliberament Gai de Catalunya (FAGC), considera que la denúncia, formulada per un teleespectador i transmesa a l'associació a través de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), denota una actitud «homòfoba». Autocontrol va al·legar que trasllada «qualsevol reclamació» al seu jurat perquè l'examini, i va evitar més declaracions per confidencialitat.

Rodríguez va mostrar el seu enuig i perplexitat perquè una campanya que «mereixeria el reconeixement de tothom» com a exemple «del foment de la igualtat i la tolerància creï controvèrsia». «¿Algú s'imagina una denúncia per projectar el petó entre un home i una dona? Un gest bàsic d'afecte entre persones, siguin del sexe que siguin, no hauria de ser objecte de denúncia», va dir.

UNA ALTRA MENTALITAT / La incredulitat també va ser la reacció de Waki.tv al rebre la notificació. «Ens vam quedar gelats al veure que en ple segle XXI hem de justificar-nos per aquesta escena, i perquè algú pensi que això és denunciable», va destacar el director de continguts de l'empresa audiovisual, Josep Monleón. «Nosaltres respectem totes les ideologies, però només volíem transmetre situacions que exemplifiquen un canvi de mentalitat en la vida de les persones. I tenim seriosos dubtes que els prejudicis que ha demostrat el particular que va denunciar s'haguessin produït amb una escena heterosexual», va afegir Monleón.

En aquest punt, Rodríguez qüestiona l'efectivitat dels filtres oficials: «Que un ciutadà actuï com aquest particular és molt trist, però que la CNMC accepti la queixa i la traslladi a Autocontrol perquè aquesta la sotmeti a estudi no és trist, és intolerable». El representant del FAGC considera l'escena «impecable», amb dos homes vestits, «sense connotacions pornogràfiques». I no entén que en lloc de rebre felicitacions unànimes la campanya afronti la polèmica. Rodríguez assegura que proposarà al Consell Nacional de Lesbianes, Gais, Transgèneres i Intersexuals que distingeixi l'espot. També preveu traslladar la situació al PSOE o IU «perquè formulin una pregunta al Govern sobre el perquè de la reacció de la CNMC».

SOTMESA A CONSULTA / Des de la companyia audiovisual es remarca que no formen part d'Autocontrol, i no aprecien «cap responsabilitat o obligació» d'acatar la resolució del jurat de l'associació, que es va dirigir a ells per demanar-los que presentessin les al·legacions oportunes davant la reclamació del teleespectador. I van incidir que la campanya Atreveix-te a canviar ja es va sotmetre a consulta d'aquesta entitat el 12 de novembre a instàncies de les cadenes que l'anaven a projectar, i l'anunci va rebre el beneplàcit per ser emès.

Monleón va confirmar la convicció que el petó és «elegant i artístic» i l'espot reflecteix la identitat de la companyia. Per tot això confirma que fins i tot després del que ha passat tornaria a llançar la campanya. El dirigent va agrair el suport de la comunitat gai, i va destacar que la gran majoria de reaccions que els han traslladat han estat de felicitació per la idea de l'anunci.