BUIT LEGAL ALS CENTRES ESCOLARS

Els professors reclamen més infermeres fixes als col·legis

El col·lectiu vol participar també en l'educació per a la salut dels alumnes

CCOO denuncia que hi ha mestres que duen a terme tasques sanitàries complexes

Una infermera del programa Salut i Escola atén unes alumnes de l’institut Numància, de Santa Coloma.

Una infermera del programa Salut i Escola atén unes alumnes de l’institut Numància, de Santa Coloma. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ
BARCELONA

La Núria és mestra des de fa anys en una escola pública de Sabadell (Vallès Occidental) i està acostumada a haver d'atendre els alumnes quan els puja la febre, quan vomiten o, fins i tot, si es tallen amb unes estisores o es torcen un turmell. Però haver de col·locar una sonda, dues vegades al dia, a un nen que necessita un botó gàstric per alimentar-se sobrepassa les seves atribucions. I la seva preparació. «Després d'unes setmanes fent jo els canvis de sonda, vaig comprendre que es tractava d'una intervenció molt delicada, que si no es feia bé suposava un risc per al nano i per a mi», explica la docent, que té a classe 25 alumnes de P3 més.

Com la Núria, «en aquests moments hi ha molt de personal educatiu que està portant a terme tasques sanitàries, com l'administració de glucagó a alumnes diabètics o la hidratació i l'alimentació a través de botons gàstrics», denuncia Manel Pulido, responsable d'acció sindical de l'àrea d'educació de CCOO a Catalunya. Per això, el sindicat reclama a la Conselleria d'Ensenyament que contracti «el personal sanitari necessari» per atendre els estudiants que ho requereixin.

«Ara mateix, hi ha monitors que suporten situacions laborals molt precàries i que a sobre han d'assumir la manipulació de sondes uretrals o l'administració d'adrenalina a nens amb problemes al·lèrgics», afirma Pulido.

SENSE TITULACIÓ / Els que actualment exerceixen aquestes tasques «són persones sense la titulació sanitària requerida, que no compten amb la supervisió de cap equip sanitari», insisteix el portaveu de CCOO. «Són actuacions de primers auxilis o d'emergència, que van molt més enllà del que contempla el programa Salut i Escola, actualment en vigor, en el qual el personal sanitari únicament intervé en cas que l'estudiant ho sol·liciti», clama Engràcia Soler, presidenta de la vocalia catalana de la Societat Científica d'Infermeria Escolar Espanyola, que agrupa aquestes professionals.

Ensenyament al·lega que els docents que assumeixen aquestes funcions són, en tots els casos, «professors que es presten voluntaris», després d'haver rebut una formació específica per part de metges o d'infermeres. Però el problema, argumenta la Núria, la professora de Sabadell, «és que en cap moment el departament garanteix cobertura jurídica en cas que es produeixi algun error».

Notícies relacionades

Un motiu més, afegeix Engràcia Soler, per reivindicar la figura de la infermera escolar, que a Espanya es troba en una situació pràcticament de buit legal. «No existeix cap normativa específica, però sí unes recomanacions internacionals... Per exemple, als Estats Units hi ha d'haver una sanitària per cada 750 alumnes. Aquí, s'aconsella que als col·legis de dues línies [al voltant de 500 estudiants] hi hagi una infermera », indica Soler.

La funció de les infermeres escolars no és únicament assistencial, assenyala la vocal de l'associació professional. «També ens fem càrrec de la gestió de les qüestions relacionades amb la salut i la nutrició als centres escolars, d'assessorar alumnes i professors i també d'investigar», detalla. I el més important: participen en la docència. «Ja fa uns anys que treballem en un projecte curricular per a la promoció de la salut a les escoles, perquè la salut sigui també una matèria d'estudi a les aules», explica.