Catalunya supera la mitjana de l'OCDE en lectura però no en ciències i matemàtiques

L'informe PISA situa Espanya per sota en les tres matèries respecte a la mitjana de la resta de països desenvolupats

L’Educació a Espanya millora però segueix per sota de la mitjana. / periodico

2
Es llegeix en minuts

Els alumnes catalans de 15 anys superen la mitjana de l'OCDE en lectura però no en ciències i matemàtiques, segons l'informe PISA 2012 que s'ha fet públic aquest dimarts i que cobreix 65 països, dels quals 34 són de l'OCDE. En relació amb tot Espanya, Catalunya està per sobre en lectura i matemàtiques però no en ciències.

Els alumnes catalans han millorat en comprensió lectora, i se situen per sobre de la mitjana dels estudiants de la resta d'Espanya i de l'OCDE, però han reculat posicions a nivell de Ciències i Matemàtiques, segons revela l'informe PISA 2012.

Segons les dades facilitades aquest dimarts pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, els escolars catalans han obtingut 501 punts en comprensió lectora --enfront dels 498 del 2009--, cosa que representa cinc puntuacions per sobre de la mitjana de l'OCDE, i 13 més que la mitjana general espanyola, que se situa en els 488 punts.

En relació amb la competència de Ciències, la xifra ha caigut fins als 492 punts, respecte als 501 punts de l'OCDE, i així s'experimenta un notable descens des del 2009, quan es van aconseguir 497,3 punts, gairebé cinc més. La mitjana espanyola ha superat la catalana en aquest àmbit a l'obtenir 496 punts.

En Matemàtiques, els alumnes catalans han obtingut 493 punts, un punt per sota de la mitjana OCDE --amb 494 punts--, i nou punts més que la mitjana espanyola, que ha estat de 484 punts, encara que els resultats han empitjorat respecte a l'últim informe en què els pupils van arribar a 495,6 punts.

Per comunitats, Catalunya està en vuitena posició en Matemàtiques, una llista que lidera Navarra amb 517 punts, seguida per Castella i Lleó --509-- i el País Basc --505--; en Comprensió Lectora, els alumnes catalans remunten fins a la cinquena posició, superada per Madrid --511--, Navarra --509--, Castella i Lleó --505-- i Astúries --504--. En Ciències, està en l'onzè lloc, amb Andalusia --486--, les illes Balears i Extremadura --483--, i Múrcia --479-- que la segueixen.

El Programa per a l'Avaluació Internacional dels Alumnes (PISA, en la sigla en anglès) de l'OCDE és un instrument per avaluar, cada tres anys, les habilitats i els coneixements adquirits pels alumnes de 15 anys en Matemàtiques, Lectura i Ciències.

Notícies relacionades

L'OCDE publica cada tres anys l'estudi PISA sobre els coneixements i les competències dels alumnes a aquesta edat en les tres matèries esmentades, amb preponderància rotatòria de cadascuna d'elles, que en aquesta ocasió correspon a Matemàtiques.

El 2012, els estudiants van dedicar 80 minuts a les proves d'aquesta matèria i 20 minuts a Lectura i 20 minuts també a Ciències.