Anar al contingut

PER AL 19 DE DESEMBRE

Wert convoca una nova reunió sobre la reforma educativa davant la falta de consens

Rigau planta el ministre en la reunió perquè la proposta del Govern espanyol li sembla "inadmissible"

El Govern basc se suma al rebuig de l'esborrany de la nova llei per "defecte de forma"

ANTONIO M. YAGÜE / Madrid

La conferència sectorial convocarà una nova reunió per al 19 de desembre per mirar d'acostar posicions que aquest dimarts estaven molt distanciades, segons ha revelat la consellera d'Educació andalusa, Mar Moreno. El ministre Wert ha admès "canvis de forma" en l'esborrany, segons ha dit Moreno, que ha afirmat que li han "ensenyat les dents". "Per respecte institucional, això no es fa", ha afegit la dirigent andalusa.

Malgrat que Wert ha presentat una nova alternativa, Rigau ha considerat que les intencions del ministeri segueixen sent "inadmissibles" i que per tant la llei és "innegociable en les condicions actuals". Visiblement indignada, Rigau ha donat un ultimàtum a Wert i li ha anunciat que la Generalitat presentarà una nota amb els arguments jurídics contraris a la llei. "O es retira l'avantprojecte o no hi ha res a parlar", ha dit la titular d'Ensenyament.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, s'ha retirat de la reunió de la conferència sectorial d'Educació, en què el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, explicava l'esborrany de la llei de millora de qualitat educativa (Lomce) i que dinamita la immersió lingüística a Catalunya. La conferència no aprovarà res en la sessió d'aquest dimarts, que continua en marxa, i es convocarà una nova reunió per als pròxims dies, donada la intensitat del debat i com estan d'enfrontades les posicions, segons ha revelat la consellera d'Educació andalusa, Mar Moreno.

Segons la consellera, el document alternatiu permet que el català pugui ser "assignatura avaluable" al final de cada etapa educativa però no la contempla com a material troncal i segueix obligant l'Administració autonòmica a pagar estudis en centres privats als alumnes que vulguin estudiar només en castellà. "Estan tractant el català com una llengua de tercera", ha dit.

Recursos legals

Rigau ha insistit, com ja va fer ahir a la nit, que la proposta del PP "ataca la immersió lingüística" i "suposa un menyspreu no només a l'escola catalana, sinó a la llengua catalana". La consellera està convençuda que el rebuig social que genera l'avantprojecte de llei el fa "inaplicable". "L'ús del català a les escoles és una pràctica socialment tan acceptada", que, segons la seva opinió, ja no és possible relegar-la, com pretén el ministre Wert. La Generalitat, ha insistit Rigau, farà prevaler la llei d'educació de Catalunya (LEC).

Ha recordat que l'esborrany no respecta l'article 3 de la Constitució en relació amb les llengües oficials al no donar un "tracte adequat" al català, envaeix competències i no compleix amb l'Estatut de Catalunya, així que no descarta portar-la al Constitucional.

Suport dels bascos

Rigau ha afirmat que en cas de portar-la al Constitucional saben que han d'aplicar la llei fins a la sentència, però que el suport de la societat al Govern català serà total per "evitar" aquesta aplicació.

La viceconsellera d'Educació del Govern basc, Marian Ozcariz, també s'ha mostrat contrària a l'esborrany i assegura que demanaran que se celebri una altra conferència sectorial i que el text el recorreran "per un defecte de forma". A Euskadi hi ha tres models entre els quals escollir amb més o menys presència de l'eusquera.

També els consellers d'Educació socialistes s'han mostrat en contra del projecte de la LOMCE pel "canvi que suposa per al model educatiu".

Per la seva banda, el secretari d'Universitats i Recerca, Antoni Castellà, no assistirà demà a la reunió de la Conferència General de Política Universitària convocada pel ministre d'Educació pel desacord amb el contingut de l'avantprojecte de llei de qualitat educativa. Castellà exigeix la retirada de l'avantprojecte perquè “suposa una agressió directa contra la llengua catalana, l'Estatut i deixa en ruïnes el model català d'accés al sistema universitari”.

Temes: LOMCE