conservació del monument més visitat d'itàlia

El Colosseu de Roma s'inclina 40 centímetres pel costat sud

El problema s'ha fet públic mesos abans que es porti a terme una gran restauració

El monument seguirà obert perquè la inclinació no es considera greu

Vista aèria del Colosseu de Roma.

Vista aèria del Colosseu de Roma. / REUTERS

3
Es llegeix en minuts
ROSSEND DOMÈNECH
ROMA

El Colosseu s'inclina, com va fer la torre de Pisa durant segles, però no és greu. Aquest és el diagnòstic provisional que va fer el Centre Nacional d'Investigació (CNR) d'Itàlia coincidint amb l'anunci, ja previst, del començament d'unes obres de restauració que duraran fins al 2016. Malgrat la magnitud dels treballs i de la inclinació, els turistes podran seguir entrant en el que continua sent el monument més visitat d'Itàlia malgrat que aquest 2012 les visites, que acostumen a rondar els cinc milions de persones anuals, han disminuït en un 2%. «Deu ser per efecte de la crisi», diuen les autoritats, amb més preocupació de la que aparenten.

S'ignora la raó per la qual l'amfiteatre dels Flavi, construït al segle I i amb una capacitat per a 50.000 espectadors, s'ha enfonsat 40 centímetres pel costat sud. Giorgio Monti, professor de tècnica de la construcció, avança la hipòtesi que a la «rosca» de formigó antic sobre la qual es recolzen els tres pisos del monument s'hagi produït «una fractura». La resposta científica a l'enigma es coneixerà d'aquí un any, quan el CNR finalitzi la seva investigació. «No hi ha perill que s'enfonsi», ha tranquil·litzat Rosella Rea, directora del monument, malgrat que l'any passat van caure a terra diversos fragments d'escaiola i també algun pedrot.

SOTA VIGILÀNCIA / «És normal», subratlla Rea, per més que la pluja de runa hagi espantat els turistes. Sobre l'enfonsament de 40 centímetres, Rea assegura que «no constitueix un motiu d'inquietud» i que es tracta tan sols d'una «característica» constatada recentment, que serà vigilada per saber si augmenta amb el pas del temps. «L'enfonsament només s'ha produït en un punt», ha insistit la directora.

Diverses fonts, entre elles l'associació ecologista Legambiente Turismo, apunten, entre les causes de la lenta inclinació del monument, les vibracions provocades pel trànsit rodat. Fa poc més de 20 anys, els vehicles podien envoltar totalment el Colosseu i fins i tot passaven per la base mateixa del famós Arc de Constantí. «O els monuments o els automòbils», va plantejar en aquell moment Carlo Giulio Argan, historiador d'art i primer alcalde comunista de la ciutat.

Després d'alguns anys de debat, es va tancar al trànsit el costat de l'Arc i des d'aleshores els vehicles han de fer una volta molt més àmplia per contornejar el monument. No obstant, el trànsit rodat ja té data de prohibició. El 2015, segons ha anunciat l'alcalde, Gianni Alemanno, s'interromprà totalment la circulació pels Fòrums Imperials i probablement els cotxes tocaran el Colosseu tan sols per un dels costats, sense que puguin continuar fent la volta actual.

Notícies relacionades

A més a més dels cotxes, també podria influir en aquest enfonsament una de les línies de metro que transcorre per sota de l'amfiteatre, així com la construcció d'una segona línia, ja coneguda com a «metro arqueològic», actualment en curs, que al Colosseu es creua amb la primera. Per aquesta raó un equip de tècnics començarà ben aviat a analitzar l'impacte de les vibracions dinàmiques sobre el monument i sobre el terreny, segons ha explicat l'arquitecte Fabio Fumagalli.

Dimarts passat es va anunciar finalment, després d'uns quants contenciosos judicials, que les obres de restauració del Colosseu començaran el mes de desembre vinent. Es tracta de la primera neteja integral a la qual se sotmet aquest monument, amb un pressupost de 25 milions d'euros, que aniran a càrrec de Diego Della Valle, conegut com a Mister Tod's, la marca de sabates que l'ha fet mundialment famós. «No explotarem aquest patrocini per fer-nos publicitat», ha assegurat l'empresari.