serveis ferroviaris

El 50% d'incidents de Rodalies un cop fet el traspàs són culpa d'Adif

CiU haurà de decidir ara si renegocia amb el Govern les actuals competències

Un treballador dels tallers de Renfe a Vilanova i la Geltrú, davant d’un Rodalies amb el nou logo, al juliol.

Un treballador dels tallers de Renfe a Vilanova i la Geltrú, davant d’un Rodalies amb el nou logo, al juliol. / ARXIU / DIEGO CALDERÓN

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / Barcelona

Durant l'any que es va acabar divendres passat, Rodalies ha estat competència del Govern de la Generalitat. Aquesta circumstància, que és sabuda per la majoria de gent però ignorada per molts altres, ha suposat canvis en l'organització dels serveis ferroviaris de proximitat. Des d'ahir, a més a més, Catalunya també es responsabilitza dels combois Regionals. Una estrena que coincideix amb el canvi al Govern català i qui ho sap també si amb nous canvis.

CiU s'ha esgargamellat durant mesos sobre el traspàs «amputat» que representava encarregar-se tan sols de la gestió dels trens però mantenir en mans d'Adif la infraestructura. El fins fa uns dies portaveu d'Infraestructures al Parlament i diputat nacionalista, Josep Rull, qualifica d'«imperceptible» el canvi de mans a Rodalies. Gràficament, Rull sosté que únicament s'ha dut a terme un canvi de logotip dels trens i poca cosa més.

ESTACIONS MÉS NETES / Encara s'ha de veure què farà l'Executiu d'Artur Mas. CiU sempre ha assegurat que, si aconseguia la presidència, renegociaria amb el Govern central la gestió d'aquests serveis. No obstant, la conjuntura econòmica fa presagiar que aquests canvis no seran imminents, a més que el mateix Estatut tampoc contempla que es traspassin les competències sobre la infraestructura, és a dir, sobre vies, instal·lacions elèctriques i tot el que no siguin trens.

Notícies relacionades

CiU s'ha imaginat una millora substancial a Rodalies si la Generalitat assumeix el que ara ja té, i que opera Renfe, i el que és responsabilitat del gestor de la infraestructura, Adif. Sense poder saber per endavant si aquest canvi d'escenari suposaria una millora, les xifres del primer any de traspàs revelen que el 50% de les incidències han estat ocasionades per la infraestructura, que depèn d'Adif, segons el coordinador de Rodalies, Marc Garcia. El 19% van ser per atropellaments; el 17% per causes al marge de l'operació ferroviària ; l'11% pels trens (responsabilitat de la Generalitat) i el 3% per obres.

Garcia presenta la millora de l'oferta comercial o la incorporació de nous trens com alguns dels aspectes guanyats en aquests primers 12 mesos. També assegura que la informació és de més qualitat i que han posat en marxa un pla de xoc perquè les estacions de Rodalies estiguin més netes.