INFRAESTRUCTURES

La variant de Gerri enderrocarà un poble de quatre cases i una veïna

La proposta de Foment per desviar la N-260 suscita rebuig al Pallars

Dos vehicles es creuen, divendres, a la travessia de Gerri de la Sal, que serà substituïda per la variant.

Dos vehicles es creuen, divendres, a la travessia de Gerri de la Sal, que serà substituïda per la variant. / ana meneses

2
Es llegeix en minuts
LAURA GORDÓ
BAIX PALLARS

«Encara estic pagant la hipoteca de les obres que he fet a la casa», explica Gabriela Muñoz. Aquesta veïna del Comte s'ha gastat més de 420.000 euros per arreglar la vivenda que fa 30 anys va comprar en aquest petit poble amb la il·lusió de muntar-hi un allotjament rural. Fa anys que lluita per salvar-la, però ara tot apunta que la casa anirà irremeiablement a terra.

La Gabriela, de 70 anys, és l'única veïna que viu al poble durant tot l'any i la víctima directa del traçat aprovat pel Ministeri de Foment per a la variant de Gerri de la Sal, la població que juntament amb el Comte i 17 nuclis més formen el municipi del Baix Pallars (Pallars Sobirà). Si el procés per a les obres del nou tram de la carretera N-260, també coneguda com a Eix Pirinenc, segueix el seu curs, i no hi ha cap replantejament de traçat en l'últim moment, les quatre cases que formen el poble del Comte seran destruïdes. «Em fa mal pensar que hi ha alternatives a la destrucció del poble que no es tenen en compte», explica la dona mentre observa amb aire trist el seu cuidat jardí.

És el principi d'un final que molts desitjaven que no anés d'aquesta manera. El juliol passat, després de 15 anys de reivindicacions de variant per part dels veïns de Gerri, el ministeri va adjudicar les obres de la carretera. Ja s'ha iniciat el procés d'expropiació de les terres per on passarà la ronda i està previst que els treballs comencin a principis del 2011. Una notícia de gust dolç, perquè la variant acabarà amb una carretera que travessa un estret nucli urbà, però també amb un regust amarg, perquè el traçat aprovat descontenta la majoria dels veïns.

ACCÉS NORD / I és que la carretera que per un costat salvarà Gerri de sorolls, embussos i inseguretat per als vianants, no només destruirà el Comte, sinó que deixarà també el poble sense entrada nord. «Sense aquest enllaç, Gerri i molts altres nuclis del Baix Pallars quedaran a un costat per als que vinguin de Sort», explica Lina Ràtia, presidenta de l'associació de veïns del Baix Pallars Lo Pedrís. «I allargarà distàncies entre els nuclis del municipi i de la comarca», afegeix. «Encara que sabem que la possibilitat és remota, no tirem la tovallola per mirar d'aconseguir el replantejament de l'obra», assegura Lina.

Notícies relacionades

Des que el 2007 el ministeri va aprovar el recorregut de la nova carretera, els membres de l'associació Lo Pedrís han presentat desenes d'al·legacions que «el ministeri no ha tingut en compte». També han proposat, de la mateixa manera que l'Ajuntament del Baix Pallars, un projecte alternatiu que tampoc s'ha acceptat.

«És necessari que la variant es faci com més aviat millor, però demanem al ministeri que reflexioni sobre la necessitat d'un enllaç nord», afirma Agustí López, alcalde de Sort i diputat de Convergència i Unió al Parlament. «Que Gerri de la Sal i la majoria dels pobles del municipi no tinguin una entrada nord significarà la ruïna econòmica per a ells. A més a més, comportarà que l'ambulància i els bombers arribin 8 minuts més tard a aquests pobles per sempre», afegeix.