CIÈNCIA

El nou submarí 'Ictineu' serà avarat a Barcelona el 2009

El giny començarà a acoblar-se a la tardor al Museu Marítim i a la vista del públic

El submergible tindrà ús científic i podrà baixar a 1.200 metres amb 3 ocupants

Pere Forès (centre), amb els enginyers Albert Parareda, Gian Piero Giuffre i Carme Parareda.

Pere Forès (centre), amb els enginyers Albert Parareda, Gian Piero Giuffre i Carme Parareda. / ICTINEU SUBMARINS

2
Es llegeix en minuts
ROSARIO FONTOVA
BARCELONA

El primer submarí civil modern per a ús científic que es construeix a Espanya serà avarat al port de Barcelona l'any 2009. Un grup d'emprenedors dissenyadors i enginyers han desenvolupat el prototip, que portarà el nom d'Ictineu 3i s'acoblarà a la vista del públic a les instal.lacions del Museu Marítim de Barcelona a partir d'aquesta tardor. El projecte culminarà quan es compleixi el 150è aniversari de l'avarada del primerIctí- neo, que va dissenyar el visionari català Narcís Monturiol.

Des d'un despatx del viver d'empreses Barcelona Activa, el dissenyador industrial Pere Forès ha dirigit el desenvolupament del petitIctineu 3. Forès, navegant precoç (acumula 25.000 milles nàutiques) que als 11 anys es va fer un submarí casolà a base de bidons de metall, ha construït dos vaixells i amb un d'ells, l'airós velerSolstici, va travessar l'oceà Atlàntic. La publicació del relat del seu viatge --L'Atlàntic a quatre mans(Editorial Noray)-- coincideix amb la recta final del projecte del submarí, pressupostat en un total d'1,5 milions d'euros si s'hi afegeix el catamarà de 20 metres d'eslora que es necessita com a element de suport, transport i assistència per al projecte.

L'Ictineu 3incorpora materials innovadors i tècniques de construcció avançades, sistemes energètics no contaminants i un disseny futurista que s'ha anat perfeccionant i que inclou dos braços articulats. L'element més singular, explica Forès, és "una esfera d'acer i metacrilat que proporciona un gran camp visual en la profunditat del mar". L'estructura que envolta l'esfera és de fibra de carboni. La nau podrà baixar fins a una profunditat de 1.200 metres; el col.lapse o esclafament a causa de la pressió de l'aigua es produiria als 2.076 metres de profunditat. Pesa cinc tones i té 4,8 metres d'eslora, i pot arribar a agafar una velocitat màxima de 4,5 nusos. Al seu interior hi ha espai per a un tripulant i dos passatgers. El projecte té en tràmit l'informe preceptiu de la certificadora Germanisher Lloyd, una mena de garantia absoluta d'un funcionament perfecte.

Encara que algunes de les peces es fabriquen al Regne Unit, el submarí s'acoblarà en una sala de la façana envidriada del Museu Marí- tim, les antigues Drassanes medievals. El condicionament de la sala va començar fa unes setmanes i a l'octubre serà possible veure els enginyers en acció.

FUNCIONS

Notícies relacionades

L'ús pràctic del petitIctineu 3és gairebé il.limitat. Forès va treballar a les illes Açores en la construcció d'un submarí científic de la Fundació Rebikoff Niggeler, on es va detectar una espècie de peix que solament es coneixia en estat fòssil. Al mar, explica, es calcula que hi ha tres milions de vaixells enfonsats que caçatresors com els del recentcas Odysseypoden rapinyar en 10 o 15 anys. Només a Catalunya s'han detectat fins a 800 restes de naufragis, segons el cens dels submarinistes-arqueòlegs, amb una capacitat d'immersió que es limita a uns 40 o 50 metres.

El submarí també té utilitat en el camp de la investigació en geologia, vulcanologia, oceanografia i biologia, entre altres disciplines. Pot recollir mostres amb els braços robòtics articulats i transportar documentalistes a profunditats de vertigen. Una petita cúpula de metacrilat a la part superior augmenta les possibilitats de visió des de l'interior. L'Ictineu 3serà un dels 15 submarins del món que poden baixar a més profunditat i se sumarà a la limitada flota d'artefactes de la seva espècie.