PREVENCIÓ D'ACCIDENTS

Trànsit i els Mossos fan a la Jonquera els primers controls d'ITV a camions i autobusos

2
Es llegeix en minuts
EFE / LA JONQUERA

El Servei Català de Trànsit (SCT) i els Mossos d'Esquadra han començat aquest matí a la Jonquera (Alt Empordà) els primers controls d'ITV en carretera per a vehicles industrials, una iniciativa que pretén evitar accidents per causes d'avaries mecàniques en autobusos i camions. "Es tracta d'una acció preventiva de seguretat per detectar qualsevol anomalia en els vehicles malgrat que hagin passat la revisió anual", ha explicat l'inspector i subcap de la divisió territorial de Trànsit, Vicenç Gasulla.

Els controls es fan de forma aleatòria a peu de carretera per garantir la seguretat viària en matèria de seguretat mecànica i consisteixen en una revisió dels frens, la suspensió i l'estat dels pneumàtics. Són els primers controls d'aquest tipus que es fan a Catalunya i també a la resta d'Espanya des que va entrar en vigor una normativa europea de l'any 2000.

Sense cost per als conductors

Aquestes inspeccions tècniques les realitzen els Mossos d'Esquadra amb el suport de RVSA ITV, la concessionària a Girona de la Inspecció Tècnica de Vehicles. "Són inspeccions ràpides i bastant superficials però que intenten detectar les deficiències més greus dels vehicles que, malgrat haver passat ja la revisió anual, potser tenen alguna errada mecànica", ha comentat Antoni Ortega, director tècnic de revisió de vehicles.

En cas de detectar-se una incidència mecànica de caràcter greu, el vehicle serà traslladat amb escorta policial fins a l'estació d'ITV més pròxima al control, on es podrà portar a terme una inspecció més profunda. Si l'avaria no permet la circulació del vehicle, aquest quedarà immobilitzat automàticament. "Les inspeccions es realitzen sense cap cost per als conductors, ja que es tracta de controls preventius. Es realitzen en vehicles industrials, com a camions de més de 3.500 quilos o autobusos, perquè són els que, en cas d'accident, produeixen conseqüències més greus", assegura l'inspector Gasulla.

També a turismes

Notícies relacionades

En tota la província de Girona són 15.000 els vehicles d'aquest tipus que passen anualment les revisions tècniques. "El percentatge d'accidents per causes mecàniques en aquests vehicles no arriba al 10% ja que és el factor humà el més habitual, però encara així s'ha de fer un treball preventiu per evitar aquest tipus d'avaries", afirma Gasulla. Revisió de frens, direcció, suspensió, pneumàtics, índex de contaminants, senyalització i llums, tacògraf, limitador de velocitat i combustible són els controls que s'observen amb detall, a més de comprovar que tota la documentació estigui en regla.

Els controls duren uns 25 minuts per vehicle i es faran de manera periòdica en diferents punts de les carreteres catalanes. De moment, la normativa afecta només aquest tipus de vehicles industrials, encara que es preveu que pròximament s'estendran els controls d'aquest tipus als turismes. Aquests controls permetran que el personal especialitzat de la concessionària d'inspeccions tècniques es desplaci al lloc del control amb una unitat mòbil per detectar tots els vehicles amb deficiències greus, siguin de la nacionalitat que siguin els conductors.