LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

25 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2017

Una selecció d'alguns dels títols més prometedors de la 50a edició del festival de cine fantàstic de Catalunya

musa-balaguero

musa-balaguero

10
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El festival de Sitges és, un any més, un immens aparador del cine de gènere i totes les seves variants, amb una oferta bestial, de bogeria, simplement inabastable, de 255 pel·lícules en 16 seccions. Hem seleccionat 25 títols prometedors d'aquesta 50a edició del festival, ordenats per dia de projecció, per facilitar la compra d'entrades. Són només 25, però podrien ser 40, 50 o 100. No ens ho tingueu en compte si aquí no apareix alguna de les vostres favorites. En última instància, el millor és deixar-se portar per la intuïció: de Sitges sempre se'n treu alguna cosa bona.

'LA FORMA DEL AGUA' Del Toro en el cim del seu joc

Tot són lloances per a Guillermo Del Toro per aquest conte de fades sobre l'aventura entre una òrfena muda (Sally Hawkins, de qui ja es parla per als Oscars) i un tritó, o home sirena. La pel·lícula va aconseguir el Lleó d'Or a Venècia, un triomf no sols de Del Toro, sinó del cine fantàstic en general, sovint marginat en el repartiment de premis als festivals de classe A. Dijous 5, Auditori, 11.30, 19.00 i 22.30, i Retir, 22.45.


'TRAGEDY GIRLS' 'Serial killers' d'institut

Definida com a "creuament entre 'Escuela de jóvenes asesinos' i 'Scream' per a l'era d'Instagram", el nou treball de Tyler MacIntyre apunta a 'hype'. Dues amigues (Sadie Cunningham i McKayla Hooper) es converteixen en 'serial killers' d'institut en aquesta comèdia de terror xopa de sang, humor negre i causticitat a costa de la recerca de la fama immediata. Dijous 5, Retir, 16.45, i Auditori, 1.00. Dilluns 9, Retir, 12.15.


‘THE ENDLESS’ Història de terror sobre les històries

A l'aplaudida 'Spring' (vista a Sitges 2014) semblaven elucubrar sobre què passaria si 'Antes del amanecer' inclogués una criatura com a sortida de la ment de Del Toro. Però amb el seu tercer film, Benson i Moorehead tornen al territori del seu debut 'Resolución', és a dir, estem davant d'una altra història sobre les històries, aquesta vegada partint del retorn de dos germans a la secta de la qual van fugir. Dijous 5, Retir, 18.45. Divendres 6, Auditori, 18.15. Diumenge 8, Prado, 8.15.


'THE KILLING OF A SACRED DEER' El viratge al terror de Yorgos Lanthimos

Pel·lícules anteriors de Lanthimos com 'Canino' i 'Llagosta' ja pertorbaven més que molts esforçats exercicis de terror, però la seva nova aposta és un clar gir cap al gènere. Un cirurgià (Colin Farrell) agafa sota la seva protecció un adolescent (Barry Keoghan, vistan 'Dunkerque') el pare del qual va morir en la seva taula d'operacions. El jove llança una maledicció sobre la família que sols desapareixerà si el cirurgià fa cert sacrifici. Divendres 6, Auditori, 10.15 i 22.45. Dissabte 7, Retir, 22.45.


'HOUSEWIFE' Viatge al fons d'una psique trencada

El director turc Can Evrenol va estrenar fa dos anys a Sitges la seva opera prima, 'Baskin', un exercici de terror sanguinari i immund que es va convertir en una de les sensacions del festival. Aquest any torna amb el seu segon treball, 'Housewife', nova al·lucinació al voltant d'una dona traumatitzada per la mort de la seva família a mans de la seva mare. Un viatge de malson, marca de la casa, al fons d'una psique trencada. Follia no apta per a esperits impressionables. Divendres 6, Retir, 12.00 i 22.45.


'WIND RIVER' 'Comancheria' a les muntanyes nevades

Taylor Sheridan, guionista de 'Sicario' i 'Comancheria', prova per segona vegada en la direcció amb aquest 'thriller' que arriba precedit del seu triomf en la secció Un Certain Regard de Cannes. Ambientada en les remotes muntanyes nevades de Wyoming, 'Wind river' relata la investigació de l'assassinat d'una jove índia amb aquest profund to de neowestern fronterer tan propi de Sheridan. Divendres 6, Auditori, 12.15. Dissabte 7, Retir, 20.30. Diumenge 8, Retir, 8.30.


'KING COHEN' Retrat complet d'un rei de la sèrie B

Aquest documental de Steve Mitchell (guionista de 'Robots assassins') cobreix tota la vida i obra de Larry Cohen, del seu treball a la tele durant els 60 al seu més ben venut guió per a 'Última llamada', passant pel seu llegat com a guionista, productor i director en els 70, 80 i 90, que inclou fites com 'És viu', 'The stuff', 'Best seller'… El mateix Cohen comenta les jugades. Divendres 6, Prado, 14.30.


'MUSA' El retorn de Balagueró al 'thriller' sobrenatural

Després de clausurar fa tres anys l'estupenda saga de terror '[REC]', el director català Jaume Balagueró torna al 'thriller' sobrenatural amb 'Musa', adaptació de la novel·la 'La dama número 13', de José Carlos Somoza. Una elegant i sofisticada intriga sobre somnis, crims, muses i poesia a càrrec del referencial autor de 'Mentre dorms' i 'Els sense nom'. Dissabte 7, Auditori, 8.30 i 22.45. Diumenge 8, Retir, 22.30.


‘SUSPIRIA’ Rescat abans de l'imminent ‘remake’

I seguim amb Del Toro. El director mexicà presentarà un doble programa amb la projecció de 'Suspiria' i la seva pròpia 'La cumbre escarlata', marcadament influïda per la primera. Abans de l'imminent remake de Luca Guadagnino, convé revisar en pantalla gran aquesta al·lucinant malson en Technicolor, l'obra mestra definitiva de Dario Argento. Dissabte 7, Auditori, 10.30.


'MARJORIE PRIME' Amor més enllà de la mort

En un futur inconcret, l'àvia Marjorie Prime (Lois Smith) decideix passar els seus últims dies acompanyada per un holograma del seu difunt marit (Jon Hamm) tal com era quan el va conèixer; una idea que incomoda la resta de la família. El sempre inquiet Michael Almereyda ('Experimenter') dirigeix aquest petit projecte de ciència-ficció humanista en sintonia amb 'Her' i els episodis més emocionals de 'Black mirror'. Dissabte 7, Tramuntana, 14.00. Diumenge 8, Prado, 16.45.


'HOUNDS OF LOVE' El nou gran debut australià

Aquest 'thriller' d'abducció de Ben Young –sobre un matrimoni d'assassins en sèrie a la caça de col·legiales adolescents al Perth de finals dels 80– ha sigut saludat com una opera prima australiana al nivell de 'The babadook' (Jennifer Kent) i 'Snowtown' (Justin Kurzel). Per la seva capacitat d'impacte no es recomana als febles de cor. Queden avisats. Dissabte 7, Tramuntana, 16.00. Diumenge 8, Prado, 18.45.


'THELMA' Ciència-ficció amb opcions d'Oscar

Joachim Trier (parent llunyà de Lars von Trier) es va fer un nom amb drames arty com 'Reprise', 'Oslo, 31 de agosto' i 'El amor es más fuerte que las bombas'. Ara salta a territori fantàstic amb 'Thelma', la història d'una jove amb poders psíquics que són un perill per a ella mateixa i els que l'envolten. Noruega l'ha elegit com a representant en la carrera per l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa. Per alguna cosa deu ser. Diumenge 8, Auditori, 10.00. Dimarts 10, Auditori, 20.45. Dimecres 11, Retir, 14.15.


'A GHOST STORY' La tristesa de ser espectre

No, no és el remake anglosaxó de 'Finisterrae', encara que ho sembli per aquest fantasma cobert amb llençol blanc. És una història original de l'imprevisible, però sempre sensible, David Lowery, capaç tant de neo-westerns a l'estil Malick  com de remakes en imatge real de clàssics Disney ('Peter y el dragón'). Aquí es marca una peça de càmera sobre el duel amb Rooney Mara com a viuda i Casey Affleck com l'esperit del seu marit, que la segueix on va. Diumenge 8, Tramuntana, 20.30. Dilluns 9, Auditori, 20.00. Divendres 13, Retir, 14.15.


'LA VILLANA' Desplegament d'acció sense límits

Després de 'Confession of murder', que es podrà veure el dimecres, dia 11, a Brigadoon, el sud-coreà Byung-gil Jung torna a tensar els límits de l'acció cinematogràfica en aquest ambiciós thriller de venjança. Kim Ok-bin (revelada amb 'Thirst' de Park Chan-wook) interpreta l'assassina a sou del títol, a la qual veiem acumular al voltant de quaranta víctimes així que comença la pel·lícula. Promet la lluna. Dilluns 9, Auditori, 8.15. Dimarts 10, Auditori, 23.00. Dimarts 11, Retir, 22.30. 


'BRAWL IN CELL BLOCK 99' De bronca en bronca

El director Craig S. Zahler va sorprendre fa dos anys, també a Sitges, amb 'Bone Tomahawk', una pel·lícula que començava com 'Río Grande' i acabava com 'Holocausto caníbal'. Encara que al principi sembla un drama criminal, el seu nou film deriva cap a meitat de metratge en una cosa pròpia de Midnight X-Treme. Vince Vaughn deixa temporalment el riure i es converteix en convicte terrorífic. Dilluns 9, Auditori, 10.45 i 22.00. Dimarts 10, Retir, 22.15.


'LA PELL FREDA' L'adaptació al cine, per fi

La novel·la d'Albert Sánchez Piñol, fita indiscutible de la literatura fantàstica catalana, salta per fi a la gran pantalla en aquesta cuidada adaptació a càrrec del francès Xavier Gens ('Frontière(s)'). Dos homes reclosos en el far d'una illa abandonada han d'enfrontar-se a unes estranyes criatures amfíbies. Els milers i milers de fans del llibre esperen ja amb expectació (o inquietud) l'estrena d'aquest gran relat de supervivència i, al mateix temps, profunda reflexió sobre la condició humana. Dimarts 10, Auditori, 8.30. Dimecres 11, Auditori, 22.45. Dijous 12, Retir, 22.45.


'MAUS' Fantasmes de la guerra

Les referències que s'utilitzen en les seves notes promocionals imposen respecte: ni més ni menys que 'La bruixa', 'Take shelter' i 'Repulsión'. L'opera prima de l'asturià Iaio Herrero s'entreveu com un atraient drama de terror fantàstic en forma d'al·legoria política, en què una parella ha de fer front, literalment, als fantasmes sorgits de l'horror de la guerra de Bòsnia. Dimarts 10, Auditori, 10.30. Dimecres 11, Auditori, 20.45. Dijous 12, Tramuntana, 8.30.


'LU OVER THE WALL' Miyazaki estaria orgullós

Fins ara, Masaaki Yuasa era conegut sobretot com el geni al·lucinat darrere de 'Mind game'. En la seva nova pel·lícula, aquesta recerca d'imatges psicodèliques es barreja amb un esperit més familiar, pròxim a les produccions de Studio Ghibli. Cristal al millor llarg en Annecy, explica la història de Kai, adolescent taciturn que veu com la seva vida fa un gir de 360º quan comença a tocar en un grup pop-rock i la música crida l'atenció d'una sirena anomenada Lu. Dimecres 11, Retir, 16.30. Divendres 13, Prado, 10.30.


'SALYUT 7' Un 'Apolo 13' a la russa

Aclamada en les seves projeccions al Fantastic Fest, la pel·lícula de Klim Shipenko rememora un apassionant episodi de la cosmonàutica soviètica: el rescat i reparació, el 1985, de l'emblemàtica estació espacial, que vagava sense rumb per l'òrbita terrestre arran d'una fallada general en el sistema elèctric. Un 'Apolo 13' a la russa que, entre els seus molts reclams, inclou 40 minuts rodats en gravetat zero. Dimecres 11, Tramuntana, 18.15, i Auditori, 1.00. Divendres 13, Retir, 11.45.


'BEFORE WE VANISH' L'alienació, segons Kiyoshi Kurosawa

Autor de culte amb clàssics de terror psicològic fosc com 'Pulse' o 'Séance', el director Kiyoshi Kurosawa segueix juguant amb els gèneres en aquesta marciana proposta de ciència-ficció alienígena. Una espècie de 'La invasión de los ultracuerpos', però amb derivacions a la comèdia, el terror, l'acció i l'idil·li dotades del segell inequívoc del mestre japonès. Dimecres 11, Tramuntana, 22.30. Dijous 12, Auditori, 17.45. Dissabte 14, Tramuntana, 14.00.


'CANIBA' Retrat d'un caníbal cèlebre

Els autors de la celebrada 'Leviathan' (no el drama de corrupció a Rússia, sinó el documental a bord d'un vaixell pesquer) han regirat estómacs i sacsejat morals amb aquest desafiador documental: 90 minuts de retrat íntim d'Issei Sagawa, el japonès que va assassinar una companya de classe de la Sorbona i se la va menjar el 1981. Segons sembla, sentir-lo parlar amb naturalitat dels seus impulsos és escruixidor. Dijous 12, Tramuntana, 21.15. Divendres 13, Auditori, 15.45.


'JUPITER'S MOON' El refugiat superheroi

Un jove refugiat sirià travessa la frontera entre Sèrbia i Hongria, on rep un tret que en lloc de matar-lo li revela la insòlita capacitat de volar. El nou treball de Kornél Mundruczó, autor de la faula canina 'White god', és una paràbola sobre el drama dels refugiats a Europa (nom de la lluna de Júpiter a què es refereix el títol) a mig camí entre la denúncia, el messianisme i les aventures a l'estil 'Chronicle'. Divendres 13, Auditori, 8.30 i 17.45. Dissabte 14, Retir, 10.00.


'BRIGSBY BEAR' La vida més enllà de la tele

Dave McCary debuta en la direcció de cine després de fer càtedra humorística amb el seu grup d'esquetxos, GoodNeighbor (des del 2013, integrat a 'Saturday night live'). En aquesta comèdia optimista explica com un noi de 20 anys (Kyle Mooney) es readapta al món després d'haver passat tota la seva vida segrestat a casa, amb un obscur programa infantil dels 80 com a única brúixola espiritual. Divendres 13, Tramuntana, 14.15, i Prado, 19.30.


'LEATHERFACE' L'adolescència del psicòpata de la serra mecànica

Notícies relacionades

Una de les pel·lícules més esperades, i temudes, de Sitges-2017 és 'Leatherface', preqüela de 'La matança de Texas' centrada en l'adolescència del psicòpata de la serra mecànica. Darrere de la càmera hi ha Alexandre Bustillo i Julien Maury, autors de la pertorbada 'En el interior', cosa que fa pensar en altes dosis de violència en la que serà la vuitena entrega de la saga iniciada el 1974 pel recentment desaparegut Tobe Hooper. Divendres 13, Auditori, 1.00. Dissabte 14, Retir, 1.15.


'THE LODGERS' Un estilitzat conte gòtic

Ambientat a la Irlanda rural de principis del segle XX, el segon film de l'irlandès Brian O'Malley és un fos i estilitzat conte gòtic de terror sobre dos joves germans bessons que viuen reclosos en una lúgubre mansió, temorosos de l'efecte d'una maledicció familiar. Una promesa de llanguiment espectral a dojo que servirà per clausurar amb elegància la 50a edició del festival. Dissabte 14, Auditori, 8.30 i 20.00.