DOCUSÈRIE A NETFLIX

‘Enrique y Meghan’: un autohomenatge de luxe en defensa pròpia

  • La prestigiosa documentalista Liz Garbus dirigeix la sèrie creada pel príncep Enric i la seva dona Meghan per explicar la seva història en les seves pròpies paraules 

  • Els tres primers episodis arriben quan es compleixen tres mesos de la mort d’Isabel II. I els tres restants es podran veure el mateix dia en què Kate Middleton ha organitzat el seu segon concert de nadales a l’abadia de Westminster

  • La sèrie de Meghan i Enric a Netflix: 5 bombes que revelen els tràilers

‘Enrique y Meghan’: un autohomenatge de luxe en defensa pròpia

Archewell Productions

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A l’hora d’intentar posar de part seva l’opinió pública, el príncep Enric i la seva dona Meghan, duquessa de Sussex, no perden el temps amb comunicats o columnes d’opinió a ‘The New York Times’. Es mouen a cop de gran esdeveniment audiovisual. El març del 2021 va ser amb la seva famosa entrevista amb Oprah Winfrey a la CBS com vam saber sobre els impulsos suïcides de Markle quan formava part de la família reial, els comentaris racistes que va patir aquesta dona mestissa no només des dels diaris, sinó fins i tot, en alguna ocasió, des de la pròpia institució, i el poc interès que tenia ella per desmentir els falsos rumors escampats a discreció en la premsa groga.

Però abans d’aquell gran moment televisiu Enric i Meghan ja havien començat a planejar-se un futur que passaria per les pantalles i en el qual no faltarien els recursos. El setembre del 2020, mig any després de la seva sortida oficial com a membres actius de la família reial britànica (o el que alguns van anomenar ‘Megxit’), deixaven clar que no tindrien problemes per sobreviure sense finançament públic: havien signat un acord de cinc anys amb Netflix per fer continguts en exclusivitat. Per la gens menyspreable xifra, segons diverses fonts, d’aproximadament cent milions de dòlars.

I fins i tot abans de renunciar al títol de sa altesa reial, Enric havia fitxat per un projecte sobre salut mental amb Oprah: la docusèrie ‘Lo que no ves de mí’, estrenada per Apple TV+ el maig del 2021, que es compon de sis episodis en els quals diverses celebritats parlen aparentment sense taps sobre els seus problemes de salut mental. L’entrega més comentada seria la primera, protagonitzada, entre d’altres, per un Enric obert a parlar sobre el trauma de la mort de la seva mare Diana i el cercle viciós d’ansietat severa i alcohol en què es va veure embolicat entre els 28 i 32 anys

La primera sèrie d’Archewell 

La primera sèrie d’Archewell El material proveït a Netflix pel duc i la duquessa de Sussex arriba amb el logo d’Archewell Productions, companyia creada per ells mateixos amb l’objectiu d’«informar, elevar i inspirar». Els formats amb els quals pensen complir aquesta triple missió són diversos i inclouen fins i tot programació infantil, tot i que la sèrie ‘Pearl’ (sobre una nena inspirada per grans dones de la història) va ser descartada per la plataforma en el seu procés de recalibratge després de perdre 200.000 subscriptors en el primer semestre del 2022.

Però Netflix, és clar, no ha volgut prescindir d’‘Enrique y Meghan’, la sèrie documental de sis episodis en la qual, en principi, explicarien els detalls del seu romanç i com de vegades ha tingut una difícil acceptació en una institució amb biaixos racistes i en una nació en plena regressió imperialista. Els tres primers episodis arriben aquest dijous, dia 8, quan es compleixen exactament tres mesos de la mort d’Isabel II. I en una altra casualitat del destí, els tres restants es podran veure el dia 15 de desembre, quan Kate Middleton ha organitzat el seu segon concert de nadales a l’abadia de Westminster, aquest any dedicat a la difunta monarca.

Enric i Meghan saben el que fan. El seu autohomenatge compta amb el suport de la prestigionsa directora Liz Garbus, dues vegades nominada a l’Oscar i, no menys important, filla de Martin Garbus, advocat especialista en la primera esmena de la Constitució dels Estats Units, la que defensa «la llibertat d’expressió i de premsa». Per als cinèfils que es pregunten com encaixa ‘Enrique y Meghan’ en el corpus de Garbus, només recordar que dues especialitats de la directora són la vida carcerària i els crims reals. ¿No pot ser la reialesa una gàbia banyada en or? ¿I no es poden qualificar com a veritables crims alguns dels capricis dels diaris? 

Pressió mediàtica 

Pressió mediàtica Tot i que només Garbus apareix com a directora, és inevitable veure ‘Enrique y Meghan’ sense pensar que, en el fons, parlem d’autoria compartida. Els amants titulars han de ser darrere de la celebració gairebé constant del seu romanç i del repàs detallat als seus triomfs individuals; és fàcil imaginar Garbus pressionant en cada moment per apostar per posar els fets en un context polític i històric més ampli, una idea que, d’altra banda, tampoc havia de desplaure una Markle coneguda també pel seu activisme social. 

En els seus moments més interessants, ‘Enrique y Meghan’ deixa de ser mer autohomenatge per convertir-se en retrat d’una institució que lluita per contenir la seva implosió. Està molt bé això del carinyo, com diria Kiko Veneno, però resulta més revelador escoltar Enric parlar sobre la relació de la família reial amb els mitjans: «Qualsevol pot ser expert en reialesa», afirma. «L’objectiu és intentar donar legitimitat als articles dels mitjans, i se’ls paga per fer-ho. I aquest grup de premsa de corresponsals reials és un moviment estès de relacions públiques de la família reial. Hi ha hagut un acord que està en marxa des de fa més de trenta anys». 

És una relació de mútua dependència. I si els membres de la família reial deixen de posar, és fàcil que comencin a sorgir notícies escabroses sobre ells. Segons recorda Enric en la sèrie, de tots els mitjans dins del Royal Rota (el sistema que permet l’accés als mitjans per garantir la cobertura en esdeveniments relacionats amb la Corona), «tots menys ‘Telegraph’ són diaris». La classe de mitjà que publicita en majúscules, per exemple, el muntatge de fotos amb els paparazzis que va distanciar Thomas Markle de la seva filla Meghan.

Els focus no buscats

Notícies relacionades

Els focus no buscatsCom en qualsevol altra classe de família exposada a l’opinió pública, són les dones les que més escrutini pateixen. Després d’haver observat des de petit la persecució constant dels paparazzis a la seva mare, Enric ha vist com Meghan patia la mateixa classe d’abús i en certs aspectes fins i tot pitjor. L’antiga actriu de ‘Suits’ ha hagut de suportar no només els titulars de la premsa de paper, sinó també amb la bilis expel·lida a les xarxes socials. Paraules, en molts casos, carregades d’un racisme més o menys explícit que deixa entreveure el desinterès de molts per fer avançar la reialesa cap al segle XXI.

Parlant de ‘Suits’: en aquests primers capítols, els seguidors de la sèrie podran descobrir què va significar per a Markle (intentar) continuar encarnant l’advocada Rachel Zane. A través de l’encarregat de seguretat fitxat per la cadena NBC per protegir Meghan, sabem com es va desenvolupar el rodatge després de sortir a la llum el festeig reial: noves mesures de protecció, diferents rutes a l’estudi i un xòfer especialitzat en conducció evasiva. Entre els amics de la parella que parlen sobre ells, alguns per primera vegada, trobem l’actriu Abigail Spencer i la directora i productora Silver Tree, les dues aliades de Markle en el popular drama legal.