Joc de sèries

‘El turista’, de Christian Grey a Jason Bourne

Amb una trama plena de picades d’ullet i homenatges a títols clàssics del gènere, aquest ‘thriller’ a l’australiana d’HBO Max es converteix en una digna opció per fer una marató de cap de setmana

‘El turista’, de Christian Grey a Jason Bourne
3
Es llegeix en minuts

L’arrencada d’El turista pot recordar molt El diablo sobre ruedas, l’‘opera prima’ de Steven Spielberg. Un conductor perseguit implacablement per un camió en una tòrrida carretera del desert australià. Jamie Dorman s’allunya en aquesta sèrie del seu rol de Christian Grey en la saga Cincuenta sombras de Grey per convertir-se en una mena de Jason Bourne. El seu personatge queda amnèsic després de l’accident amb el qual comença el primer episodi i a partir d’allà iniciem un viatge a la recerca de la seva identitat mentre tothom vol matar-lo i, al seu pas, va deixant tota una reguera de cadàvers.

Els sis episodis de la primera temporada, d’una hora cada un, estan al complet a HBO Max. Aquest ‘thriller’ a l’australiana (tot i que és una coproducció entre diversos països) es converteix en una digna opció per fer una marató de cap de setmana, ple de picades d’ullet i homenatges al gènere i alguns dels títols més clàssics. Com que la sèrie ja ha sigut renovada per a una segona temporada, queden en suspens diverses incògnites i caps solts que es podrien reprendre en la continuació. Perquè, igual que a ‘The flight attendant’, els creadors han vist potencial per poder seguir amb la seva història durant més episodis. Encara que en aquesta última sèrie la trama s’acaba desinflant una mica a mesura que es van resolent els misteris.

Com Rick Grimes en aquell ara llunyà inici de ‘Walking dead’, el protagonista es desperta al llit d’un hospital sense tenir ni idea de què està passant. Tot i que Rick sí que manté els records, no sap què ha passat durant el temps que ha estat en coma perquè el món s’hagi ensorrat i haurà de conèixer les regles a les quals s’ha d’adaptar per poder sobreviure. L’amnèsic protagonista d’‘El turista’ s’ha d’adaptar a un món que no ha canviat mentre estava inconscient i sense saber qui és amic o enemic. Perquè entre els qui s’acosten a ell hi ha gent del seu passat que se li acosta amb enganys i intencions ocultes aprofitant la seva situació.

Notícies relacionades

L’amnèsia és l’excusa argumental perfecta per anar modelant la personalitat del protagonista com si fos un bloc d’argila. Per la mena de les persones que el persegueixen, podríem dir que en el passat devia ser molt cabró. I a això juga una mica la sèrie, a base de ‘cliffhangers’ i girs de guió, amb el debat del protagonista sobre si va ser una bona o mala persona i havent de triar com voldrà ser a partir d’ara. La trama està plena de personatges que sembla que hagin sortit d’una pel·lícula dels germans Coen o d’un capítol de Fargo. Tenim tota una col·lecció de perdedor, en la qual trobem tant els herois com els malvats de la funció. Fins i tot hi ha una policia en pràctiques, Hellen Chambers, una mica grassoneta i molt allunyada del rol que veiem en altres títols del gènere, que poc a poc es va convertint en un dels principals personatges de la trama. El paper està interpretat per Danielle MacDonald, actriu, guionista i productora australiana. Dades que em suggereixen que la seva aportació a la sèrie ha sigut alguna cosa més que la d’interpretar el seu personatge.

La sèrie està escrita també per dos germans de la productora, Harry i Jack Williams, que han creat títols de culte de la televisió britànica com The Missing i Fleabag. Potser a ‘El turista’ li falta un punt d’acidesa i mala bava que sí que tenen altres obres dels Coen. A mig camí entre el ‘thriller’ i la comèdia, la sèrie està plena d’homenatges a altres títols clàssics del gènere que passen per pel·lícules tan mítiques d’Alfred Hitchcock  com pot ser Perseguit per la mort i Recuerda. El desert australià també pot ser un escenari ideal per rodar trepidants escenes d’acció que podem trobar en pel·lícules de Quentin Tarantino o de Robert Rodríguez. Podríem trobar ecos fins i tot d’Enterrado (Buried), de Rodrigo Cortés, en la qual el personatge està enterrat sota terra i demana ajuda a través del mòbil. Fins i tot hi ha moments de seqüències oníriques que semblarien extretes de l’imaginari de David Lynch i que van més enllà de misteris ocults i tèrbols en petites localitats, com ‘Twin Peaks’ quan a cop de LSD el nostre protagonista arriba a un moment que tard o d’hora tots sabíem que havia d’arribar. Perquè sí – ara és el moment dels espòilers–, Jamie Dorman recupera els seus records en la recta final de la sèrie. Tot i que no del tot. Cal guardar cartes sota la màniga per a la segona temporada, en la qual sembla el personatge es continuarà debatent entre qui ha sigut i qui vol ser a partir d’ara.

Temes:

HBO Sèries