PREN-T’HO EN SÈRIE

‘Kung fu’, la Petita Llagosta reviu en clau femenina

  • TNT estrena aquest dimarts (22.05 h) aquesta nova versió amb una protagonista d’ascendència realment asiàtica al capdavant 

‘Kung fu’, la Petita Llagosta reviu en clau femenina
4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja fa gairebé mig segle (una mica més a Espanya, on es va estrenar el 1973) de l’inici de ‘Kung fu’, la sèrie d’aventures i arts marcials a l’Oest que va acostar la filosofia taoísta al gran públic occidental. El gens xinès David Carradine feia del mig xinès Kwai Chang Caine, monjo shaolin entregat a una vida de fuga i recerca desesperada de la llar després de matar en un rampell el nebot de l’emperador de la Xina, que havia assassinat el seu mentor, el mestre Po (Keye Luke).

Espectadors de tot el món van trobar aquí no només els plaers de l’acció i la lluita, sinó lliçons de vida: en situacions de conflicte, Caine solia recordar els ensenyaments espirituals de Po, aplicables a tots els temps i contextos. Molts d’aquells aforismes provenien del ‘Tao-te Ching’, el llibre seminal de la tradició filosòfica del taoisme, és a dir, la recerca de l’harmonia amb el tao, concepte metafísic que representa l’equilibri entre les forces oposades però complementàries.

D’un episodi de ‘Kung fu’ podies sortir gairebé renascut, millor persona. Menys puresa d’ideals hi va haver en extensions com ‘Kung fu: la película’, telefilm de l’any 1986 en el qual Caine lluitava amb un fill il·legítim que no coneixia (debutant Brandon Lee), o la sèrie ‘Kung fu: La leyenda continúa’, amb Carradine com a net del Caine original i Chris Potter com el seu fill.

L’homenatge de Tarantino

Una cosa que va distingir aquest primer Caine va ser el seu escàs interès per la violència i el seu menyspreu per la venjança, tot i que ell mateix en portés una a terme una mica sense voler. En una inversió de rols, Tarantino va convertir Carradine en el dolent de qui l’heroïna de ‘Kill Bill’ s’havia de venjar tant sí com no. El fanatisme del director per ‘Kung fu’ no era cap secret: al cap i a la fi, Jules i Vincent parlaven d’ella al final de ‘Pulp fiction’. Però segons Carradine, va acabar sent Bill (en principihavia de ser Warren Beatty) perquè a Tarantino li encantava el seu treball com a actor i director en la poca coneguda ‘Americana’.

Però, ¿realment hauria comptat Tarantino amb Carradine si hagués sigut Bruce Lee el protagonista de ‘Kung fu’? Així és, Lee va ser considerat per al paper, com ha apuntat el mateix Carradine. Menys és clar que Warner Bros. robés la idea per a la sèrie del projecte ‘The warrior’ del mateix Lee, malgrat l’afirmat per la viuda de Lee en les seves memòries. Fa uns anys, Shannon Lee, filla de Linda i Bruce, es va unir al director Justin Lin per desenvolupar la sèrie somiada pel pare: ‘Warrior’ (disponible a HBO), sobre un immigrant xinès que es veu atrapat a les guerres Tong del San Francisco de finals del segle XIX.

A prop de ‘The farewell’

A prop de ‘The farewell’Amb la nova sèrie ‘Kung fu’, els executius de Warner Bros. semblen voler corregir certes decisions dels seus ancestres. La sèrie, que arriba dimarts, dia 11, a TNT, està protagonitzada per una actriu de (veritable) ascendència xinesa, Olivia Liang, coneguda pel seu paper d’Alyssa Chang a ‘Legacies’. I compta amb una creadora també asiatico-nord-americana, Christina M. Kim, guionista de ‘Perdidos’, ‘NCIS: Los Angeles’ i ‘Blindspot’, entre d’altres.

La nostra nova heroïna no té cap relació amb Caine: és la jove Nicky Shen, filla d’una família d’immigrants xinesos amb llar a San Francisco. Quan la seva mare li organitza una cita en un viatge cultural a la Xina, Nicky surt fugint i, una mica per atzar, acaba en un monestir shaolin (cent per cent femení) de la província de Yunnan. També com Caine, això sí, Shan presencia l’assassinat de la seva mentora, Pei-ling (Vanessa Kai), qui li ensenya menys aforismes taoistes que frases familiars sobre trobar el propi destí.

Notícies relacionades

La relació d’aquesta ‘Kung fu’ amb l’antiga és tan vaga que, de fet, resulta més útil descriure-la com una espècie de ‘The farewell’ amb escenes de lluita i espases amb poders màgics. Christina M. Kim sembla interessada, sobretot, a continuar la missió d’aquell deliciós drama de Lulu Wang: mostrar què significa tenir pares xinesos i haver nascut o sigut criat als Estats Units. De fet, l’actor que fa de pare és el mateix, el venerable Tzi Ma, igualment pare de Liu Yufei en la ‘Mulán’ d’imatge real.

També com Caine, la nova heroïna s’enfronta al racisme contra asiàtics als Estats Units. En elaboració des del 2019, la sèrie es va estrenar en el moment més tristament apropiat, enmig d’una onada d’agressions contra les persones d’origen asiàtic, en aparença a causa de la pandèmia. «Certament, la nostra sèrie no és la solució, però espero que siguem part d’aquesta solució», va dir la seva creadora, Christina M. Kim, en un esdeveniment de premsa. De la solució contra qualsevol classe de racisme: el cinquè episodi, ‘Sanctuary’, se centra en un tiroteig policial a Chinatown que acaba amb la mort d’un home negre desarmat.

Temes:

Sèries