SÈRIE
Crítica de ‘Perdiendo a Alice’: l’última gran perla de la tele israeliana
La guionista i directora Sigal Avin sorprèn amb aquesta torbadora història d’obsessió i vampirisme creatiu
![Crítica de ‘Perdiendo a Alice’: l’última gran perla de la tele israeliana Crítica de ‘Perdiendo a Alice’: l’última gran perla de la tele israeliana](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/ff8fbf84-4719-4129-b852-d9e853bbeac7_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Perdiendo a Alice ★★★★
Creadora i directora: Sigal Avin
Repartiment: Ayelet Zurer, Lihi Kornowski, Gal Toren, Yossi Marshak, Chelli Goldenberg
País: Israel
Durada: 49 minuts aprox. (8 episodis)
Any: 2020
Gènere: ‘Thriller’ psicològic
Estrena: 22 de gener del 2021 (Apple TV+)
De la mai ben ponderada televisió israeliana han nascut alguns dels projectes més celebrats de l’última ‘era daurada’ de les sèries: clàssics com ‘En terapia’, ‘Homeland’ i fins i tot ‘Euphoria’ són ‘remakes’ de produccions israelianes; de brillants originals que, al ser difícils de veure fora del seu país, no podien fer massa ombra a les còpies. Això últim ha canviat gràcies a les plataformes i la seva política de distribució global i recolzament a la indústria local: les sèries israelianes ja no són necessàriament invisibles fora del seu país, sinó que poden adquirir caràcter d’esdeveniment a escala mundial.
Apple TV+ no és aliena a aquests canvis i el setembre passat va estrenar ‘Teheran’, amb el cocreador del qual, Moshe Zonder (guionista en cap de l’exitosa ‘Fauda’), té un acord per desenvolupar projectes. I ara estrena ‘Perdiendo a Alice’, una absorbent sorpresa que tira per terra tot el (poc) que crèiem saber sobre la guionista Sigal Avin. Coneguda al seu país per telenovel·les i comèdies, aquí es marca un ‘thriller’ psicològic en sintonia amb Hitchcock, Lynch, el Polanski de ‘Lunas de hiel’ i l’Ozon de ‘Swimming pool’. Molt poca broma.
El primer episodi arrenca amb una cita de l’escultora francesa Louise Bourgeois: «L’art és garantia de seny». Paraules que perden sentit si tenim en compte els problemes on acaben les artistes que ocupen aquí el centre de la trama. Però té tot el sentit que se citi Bourgeois, sent com era una artista tan concentrada a estudiar les etapes femenines.
Avin enfronta dues dones en èpoques diferents de les seves vides. L’Alice del títol (Ayelet Zurer, dona d’Eric Bana a ‘Munich’) va ser, fa un temps, una cineasta arriscada que mostrava la sexualitat femenina sense embuts. Ara roda anuncis de iogurts, això quan l’hi permeten les seves obligacions maternes, i s’acontenta (és un dir) de ser l’ombra del seu marit actor (Gal Toren). A l’altre costat del quadrilàter hi ha Sophie (Lihi Kornowski), una jove misteriosa i hipersexual que ha escrit el guió de ‘thriller’ eròtic que té captivada la indústria, incloent-hi el marit d’Alice i aquesta mateixa, que acabarà convertida en la seva directora per petició de la mateixa Sophie.
Alice no s’ho pensa massa: és la seva oportunitat per «dirigir de nou, sortir de casa». Però pertot arreu apareixen mals auguris, com una invasió de rates, un senglar en un lloc insospitat o la desaparició de l’anterior director previst per a ‘Habitación 209’, com s’anomena aquesta història basada, potser, en fets (o desitjos, o secrets, o mentides) reals.
Directora de la sèrie a més de guionista, Avin sap introduir l’espectador en el punt de vista d’una heroïna intoxicada per la sensualitat i la promesa de perill de la seva aprenent/competidora. Compta al seu favor amb l’entrega desbordant de Zurer i Kornowski, aclaparadores cada una en el seu ‘crescendo’ particular. Però ‘Perdiendo a Alice’ no només explica com comença una obsessió, sinó també com acaba una parella; com el triomf d’una de les parts pot ser un estímul i una alegria per a l’altra, o més aviat al contrari. Cada petit moment del viatge desprèn veritable intimitat i està filmat amb veritables elegància i precisió. No espereu, ja no, aquesta vegada no, perquè no hi ha cap motiu, que arribi el ‘remake’ nord-americà.
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- Eleccions decisives Els comicis a Veneçuela desencadenen l’expectació mundial
- En clau europea Cordó parcial als ultres
- Pròxim Orient Hamàs demana venjar un dels seus líders mort en una presó israeliana
- Les polítiques de la Unió Europea Brussel·les empeny a acabar amb l’addicció a les xarxes socials tòxiques
- Les polítiques de la Unió Europea Espanya insta les tecnològiques a actuar contra els patrons addictius