Anar al contingut

Entrevista

Gala Freixa: «Existeix voluntat de ser respectuosos amb el medi ambient, però falta més predisposició i pressupost»

L'emprenedora sabadellenca és nomenada per Forbes com una de les joves amb més talent després de posar en marxa Sheedo Paper

Juntament amb el seu soci Gonzalo Mestre treballen per conscienciar les empreses sobre la necessitat de fer un màrqueting ecològicament responsable

Laura Marín

Gala Freixa: «Existeix voluntat de ser respectuosos amb el medi ambient, però falta més predisposició i pressupost»

La sabadellenca Gala Freixa va entrar en la llista Forbes com una de les joves amb més talent el mes de desembre passat. Juntament amb Gonzalo Mestre van posar en marxa fa poc més de 4 anys Sheedo Paper, una ‘start-up’ innovadora i, sobretot, ecològica, que fabrica paper artesanal a partir de fibra de cotó reutilitzada de la indústria tèxtil i que conté llavors al seu interior.  El seu objectiu: conscienciar les empreses i les persones sobre l’importància que té cuidar el medi ambient.

Al desembre, Forbes la inclou en la llista de joves emprenedors amb potencial per convertir-se en referent d’una generació. ¿Què se sent amb aquesta nominació?

És un gran honor ser nominada per una revista tan prestigiosa en l’àmbit empresarial com Forbes. Ens va agafar a tot l’equip per sorpresa, moltes vegades estem tan ficats en el dia a dia que no ens adonem de l’impacte que està tenint Sheedo a l’exterior. Estic molt agraïda que tot el nostre esforç es reconegui, es tradueixi en resultats i realment impacti en les persones. I per descomptat que la nominació no és només per a mi, sinó per a tot l’equip i en especial també per a Gonzalo Mestre l’altre soci de l’empresa. El fet de ser nomenats, no només és una gran satisfacció personal sinó també una responsabilitat i una empenta perquè realment ens convertim en els emprenedors de referència del sector ecològic.

Un reconeixement que arriba després de més de 4 anys treballant amb Sheedo Paper per canviar la consciència i apostar per un consum més sostenible. ¿Creu que les empreses i la societat estan entenent el necessari que és aquest canvi?

La veritat és que sí que hem notat un canvi en les empreses, principalment perquè el consumidor està demandant productes més responsables amb el medi ambient. Menys plàstic i més materials reciclats està a l’ordre dia. Creiem que ara existeix una voluntat per fer les coses de manera més respectuosa amb el medi ambient, no obstant falta més predisposició i pressupost per invertir de veritat i crear un canvi. A Sheedo oferim la llavor per canviar la mentalitat i també els mitjans perquè cada persona comenci el canvi en un mateix.

“Les persones saben que han de reciclar, però no tenen ni idea de l’impacte que estan generant al canviar els seus hàbits”

¿Existeix ara una consciència cap al medi ambient i l’economia sostenible?

Sí, les persones estan cada vegada més conscienciades i s’interessen per productes més sostenibles. No obstant, falta informació i comunicació. Les persones saben que han de reciclar, però no tenen ni idea de l’impacte que estan generant al canviar els seus hàbits. Quant a l’economia sostenible, crec que totes les noves generacions perceben com a primordial fer empresa fent el “bé”. A Sheedo volem ser un exemple a seguir i per això treballem dur per ser una empresa de triple balanç: social, mediambiental i econòmicament sostenible.

Sheedo Paper neix de la mà d’un equip molt jove. ¿Com sorgeix la idea i amb quins reptes s’han trobat aquests anys?

La idea sorgeix a la universitat: El meu soci Gonzalo i jo compartíem la mateixa passió per emprendre i per la natura, i teníem clar que volíem muntar una empresa amb els nostres valors. La idea inicial era crear una marca d’espardenyes i mentre buscàvem un packaging diferent i reutilitzable, vam trobar el concepte del paper amb llavors. En aquell moment era només un mètode de sembra, no es podia imprimir ni tractar. El primer repte era trobar un mètode d’impressió per a aquest paper tan complicat i després comercialitzar una cosa tan innovadora i que encara no havia sigut testejada al mercat. A partir d’allà vam anar creixent i superant obstacles cada dia. La falta d’experiència i el fet de no ser especialistes en paper ni en impressió, ens va forçar a envoltar-nos d’especialistes i enamorar-los amb la nostra passió.

Ara ja més de 800 empreses confien en vostès, moltes grans corporacions. ¿Com es treballa aquesta relació ‘start-up’ - gran empresa?

Al principi la relació gran empresa i petita ‘start-up’ era complicada pel simple fet que encara no disposàvem de la capacitat productiva que una gran empresa sol demanar. D’altra banda, la poca experiència i poc recorregut en la indústria també podria generar desconfiança. No obstant comptàvem amb diversos avantatges: el nostre paper és un producte molt innovador, les empreses el necessiten realment per comunicar els seus valors pel medi ambient i érem els únics que podien fer-lo. Així va ser com van començar a confiar i apostar per nosaltres, i aquest va ser el nostre trampolí que ens va ajudar a créixer.

¿Quins productes els ofereix Sheedo a aquestes empreses?

A Sheedo fem productes de màrqueting sostenible; si una empresa està pensant a fer una campanya amb un missatge de respecte al medi ambient o a les persones, nosaltres el conceptualitzem i el fem realitat. Ara mateix disposem de diversos papers sostenibles, que s’han produït evitant la tala d’arbres i sense químics tòxics. El nostre producte estrella és el paper amb llavors. Amb aquest paper es pot fer qualsevol suport: flyers, invitacions, targetes de visita, etiquetes, etc., i una vegada han complert el seu ús, es poden plantar, crear una vida i tornar a la naturalesa els recursos que ens deixa. També tenim altres productes com els bombons plantables que serveixen per “endolcir la terra”. Són boletes de cotó i llavors, que amb una mica d’aigua comença a germinar i decorar el teu jardí de flors. Un altre producte molt especial que hem llançat fa poc són les Earth Pills, pastilles biodegradables amb llavors en la seva composició que representen la cura per al medi ambient. És una pastilla que només has d’introduir a terra per “plantar la llavor del canvi” i conscienciar sobre la importància de cuidar el nostre planeta. Les empreses en solen comprar en dies assenyalats com per exemple el dia de la dona o nadal o per donar un toc especial als seus productes i sorprendre els seus clients.

Sheedo Paper fabrica a partir de residus de cotó de la indústria tèxtil. 

¿Com aconsegueix Sheedo fabricar paper 100% sostenible?

La nostra producció és 100% sostenible perquè fabriquem a partir de residus de cotó de la indústria tèxtil. Així evitem la tala d’arbres i tampoc afegim químics tòxics per al seu emblanquiment. A més el paper és completament biodegradable i et dona l’oportunitat de sembrar una planta.

¿Quines són les fites més importants aconseguides fins ara per Sheedo?

La fita més important és haver pogut treballar amb grans marques i que continuïn confiant en nosaltres per a les seves estratègies de màrqueting. Gràcies a això hem crescut molt i doblat la nostra facturació en un any. A més, hem començat amb la venda internacional i estem “plantant la llavor de la consciència pel medi ambient” cada vegada a més persones.

Sheedo s’internacionalitza obrint negoci a Europa. ¿Com ha sigut aquest procés?

Ara mateix estem obrint negoci a Europa, especialment a França, Alemanya i Anglaterra perquè el mercat europeu està molt conscienciat i està destinant més recursos a fomentar l’economia sostenible. Vam decidir traduir la pàgina web i automàticament va començar a entrar alguna comanda. Tenim previst trobar distribuïdors i crear aliances a l’estranger que ens ajudin a entrar al mercat.

Les claus per a l’èxit: comunicar la teva idea, l’equip i la perseverança: ¡No abandonis mai! El “no” ja el tens, així que només queda intentar-ho i anar a pel “sí”.

¿Quines són les claus perquè un projecte com Sheedo tiri endavant?

La clau perquè un projecte com Sheedo tiri endavant és principalment tenir una idea clara i saber comunicar-la. La comunicació ho és tot, i és primordial tenir clars uns valors, per poder arribar a les persones i que empatitzin amb la marca. D’altra banda, l’equip també és la clau de tot: és molt important envoltar-te de gent que et recolzi i que treballi amb tu cap a un objectiu comú. I, finalment, la perseverança: ¡No abandonis mai! El “no” ja el tens, així que només queda intentar-ho i anar a pel “sí”.

El fet de ser jove, i en el seu cas a més dona, ¿li ha suposat alguna dificultat extra?

D’una banda, al principi per ser jove i tenir poc recorregut sí que era complicat. Però si demostres professionalitat i et fas respectar, aviat et veuen com un igual. El que sí que hem notat, és que s’aprecia molt la flexibilitat que una empresa jove pugui tenir, i això és un punt que juga a favor nostre. D’altra banda, per ser dona alguna vegada m’ha succeït que clients internacionals (especialment asiàtics) han preferit comunicar-se només amb un home. En situacions així, cal explicar-los que tu ets la persona responsable en portar la relació i al final ho acaben entenent. D’altra banda, a Espanya han sortit moltes iniciatives i concursos per fomentar l’emprenedoria femenina, així que per aquest costat només puc estar agraïda. És cert que hi ha moltes menys noies que nois emprenent i aquest tipus d’esdeveniments són importants.

¿Què la motiva a emprendre?

¡Fins i tot l’arbre més gran va començar sent una llavor! Qualsevol canvi o acció comença amb un moviment minúscul com plantar una llavor, la qüestió és començar. I si dia a dia vas regant i cuidant la llavor que vas plantar, a poc a poc anirà creixent. Hi haurà dies amb mal temps, i altres amb un sol esplèndid, però si mai abandones el teu objectiu al final ho acabes aconseguint. Això és el que més m’agrada d’emprendre, que és una tela en blanc i que pot ser el que tu vulguis que sigui.

¿Creu que en els instituts i universitats s’hauria d’incloure més formació sobre emprenedoria?

És complicat ensenyar a emprendre, perquè això s’aprèn fent. El més poderós d’un emprenedor és la confiança en un mateix, la disciplina i tenir un objectiu clar a assolir, i això només s’aprèn si es prova. Per això, s’hauria d’insistir més en el missatge que qualsevol persona amb una idea i ganes pot emprendre i acabar triomfant i potser establir un espai o concursos, on joves puguin posar-se a prova i veure si això d’emprendre fa per a ells.

¿Quins són els seus plans de futur?

Els nostres plans per al futur són continuar creixent i diversificant productes per acostar la natura a les persones i que s’adonin de la importància que té cuidar el medi ambient. Volem que els productes ecològics siguin més accessibles i d’ús quotidià. Així mateix, volem créixer internacionalment i que Sheedo es converteixi en la primera alternativa de comunicació sostenible.

Més notícies de Sabadell en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA