Reforçar la identitat col·lectiva

Sabadell impulsa una marca de ciutat per recuperar la seva identitat i l'orgull de pertinença

La iniciativa busca crear un nou relat i deixar enrere l'ombra de la corrupció

foto 3325908

foto 3325908

3
Es llegeix en minuts
ACN

Amb l'objectiu de combatre la pèrdua d'identitat que Sabadell ha patit en els últims anys, després de la desaparició de les antigues fàbriques tèxtils que tant l'havien caracteritzat o d'entitats emblemàtiques com l'antiga Caixa Sabadell, l'equip de Govern impulsa una nova marca de ciutat.

La iniciativa, que també vol desvincular el municipi de la corrupció associada al cas Mercuri, pretén crear un nou relat per reforçar la identitat col·lectiva, l'orgull de pertinença i posicionar la població dins i fora del seu territori.

Per fer-ho, reivindica aspectes com el seu dinamisme i diversitat, l'aposta per l'esport amb motors tan reconeguts com el Club Natació Sabadell, o el seu característic passat industrial, que ha sigut capaç d'evolucionar apostant per la innovació tecnològica. En aquesta línia, s'ha creat un logotip, un símbol i un eslògan identificador “Sabadell és”, creat per alumnes de l'Escola Superior de Disseny (ESDI), que es difondran a través de campanyes de comunicació i d'accions concretes que comptaran amb la participació d'entitats representatives.

Punt final a una època grisa

Sabadell vol posar punt final a la seva època més grisa i iniciar una nova etapa en què aquest municipi del Vallès Occidental, que en el passat es va considerar el Manchester català, pugui tornar a destacar i a tenir identitat pròpia.

La tinenta d'alcalde de Promoció de la Ciutat, Marisol Martínez, explica que aquesta nova imatge és el resultat d'un procés de reflexió iniciat per l'Ajuntament i portat a terme l'últim any amb la complicitat de molts dels agents territorials. “La ciutat feia anys que no tenia lideratge, havia perdut el seu rumb, ja no és una ciutat industrial, ja no és de serveis, i el que hem fet és iniciar un procés per descobrir què vol ser Sabadell”.

En aquest sentit, indica que en aquests mesos, i amb el guiatge de la Fundació ESDI, més de 500 persones s'han implicat en el procés de recollida d'informació mitjançant entrevistes, focus-grups i enquestes telemàtiques. El resultat d'aquest treball és un dossier de mil pàgines amb opinions, suggeriments i idees sobre la ciutat, que ha requerit un esforç de síntesi per construir un nou discurs de ciutat.

“Ens vam trobar amb molt material i vam veure que la idea que les persones que vivien tenien de la ciutat era gris, trista, que havia perdut molt i havia entrat en un procés de decadència, però al mateix temps té vida, cultura, activitat esportiva i és molt coneguda en el sector tèxtil”, revela Encarna Ruiz, sociòloga responsable de la investigació.

Al mateix temps, remarca que des de fora del municipi la percepció era molt similar. “La gent la veia com una ciutat amb una trajectòria tèxtil que va ser molt important, fins i tot l'havien denominat la Manchester catalana, però que a la vegada estava molt perjudicada per la corrupció”, explica.

En aquesta línia s'ha expressat l'alcalde de Sabadell, Maties Serracant, que ha assegurat que el municipi necessitava “un punt d'inflexió i un nou relat per mirar cap al futur”. Ha considerat que la nova marca permetrà al municipi projectar-se i “dir al món que Sabadell es reconeix com a ciutat metropolitana, rural, vallesana, dinàmica, verda i emprenedora, i tot això està aglutinat en aquesta nova marca”.

El nou relat en cinc eixos

L'anàlisi de les dades recollides ha permès detectar els trets característics de Sabadell i treballar en la construcció del nou relat. Han sorgit cinc eixos que recullen les principals fites per als pròxims anys. El primer dels conceptes clau d'aquest relat és que Sabadell és una ciutat diversa i dinàmica, en constant moviment, implicada en el progrés.

El segon dels àmbits que la caracteritzen és que aposta per l'esport, ja sigui popular o d'alta competició i, també per la cultura, amb nombroses entitats de música, teatre i arts escèniques en general, que ja porten la ciutat al món.

El tercer eix fa referència a la innovació, ja que Sabadell s'ha distingit per ser una ciutat que sempre ha comptat amb la innovació tecnològica, aplicada fonamentalment en la indústria tèxtil, però també en forma d'investigació en diferents àmbits, com la sanitat o el disseny. Ara, a més, la ciutat aposta per la tecnologia com un instrument bàsic en la seva projecció de futur com a ciutat smart.

Notícies relacionades

El quart dels eixos del nou relat és que Sabadell aspira a ser una ciutat sostenible, amb un entorn verd, zones urbanes i respecte al medi ambient. Per últim, l'eix final mostra que també és diversitat i integració.

Més notícies de Sabadell