On Catalunya
Per als banyistes
¿Què fer si et pica una medusa?
En molts casos, el contacte de la pell amb els tentacles d’aquests celenterats provoca una urticària que s’ha de curar seguint el protocol adequat
L’època d’estiu també implica la trobada a les platgesdels banyistes amb les meduses. Tot i que no totes piquen, és habitual que el contacte de la pell amb els tentacles d’aquests celenterats provoqui urticària, que pot arribar a ser molt molesta i ha de tractar-se adequadament.
Evitar els moviments bruscs
En cas d’albirar meduses mentre ens estem banyant, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic recomana no posar-se nerviosos i allunyar-se lentament de l’animal, «sense moviments bruscs que puguin afavorir que els tentacles interactuïn amb el nostre cos». A això afegeixen que «es poden apartar amb el palmell de la mà empenyent-les lentament per la part superior de l’ombrel·la, on hi ha menor concentració de cèl·lules urticants».
Des de la institució recorden que «les meduses no ataquen», sinó que piquen perquè els banyistes se les troben.
Què fer (i què no) si ens piquen
En cas de patir la picada d’una medusa, en cap cas s’han d’aplicar substàncies com a alcohol, amoníac, aigua dolça o vinagre; de la mateixa manera que no s’han de posar embenats.
Des de l’Institut de Ciències del Mar, recomanen seguir un protocol de cinc passos. Per començar, sense fregar, s’han de treure les restes de tentacles i/o medusa. A continuació, cal rentar la picada amb abundant aigua de mar, per després aplicar una solució de bicarbonat al 50%, l’equivalència de la qual seria una ampolla de dos litres d’aigua i dos dits de bicarbonat comercial en pols.
Posteriorment, s’ha d’aplicar gel sec durant 15 minuts, dividits en intervals de tres minuts d’aplicació i dos més de descans. Finalment, en cas que el dolor persisteixi, es recomana consultar un metge o altres professionals de la cura de la salut.
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»