On Catalunya
Agafa pa i suca
Sense xavalla no hi ha propina, per Òscar Broc
El plàstic està aniquilant el sa costum de deixar petits sobrants de xavalla en mans dels cambrers

Aquests deu cèntims que et sobraven de l’esmorzar i acabaven al gotet de les propines... Sembla que parli d’altres temps, però abans de la pandèmia, aquestes petites quantitats extra anaven incloses al ‘pack’. Prenies una birra i deixaves aquesta moneda de 5 cèntims a la barra. Cafè, biquini i moneda de 20 cèntims per a la casa. Ara ja no. El plàstic està aniquilant el sa costum de deixar els petits sobrants de xavalla en mans dels cambrers. I no sembla que hi hagi marxa enrere.
Som molts els que, després del flagell de la covid, hem deixat de portar diners a la butxaca. La Visa mana. Després d’esmorzar, passes la targeta o el mòbil pel datàfon i tururut viola. Mai penses a demanar-li al cambrer que sumi 10 cèntims al total, a tall de propina. Entono el mea culpa: soc el primer que mai pensa a afegir aquest pessic quan pago amb targeta; soc un dels culpables de la gradual desaparició d’aquest petit i merescut reconeixement a la feina de les persones que ens posen la cervesa.
Plàstic fi
Notícies relacionadesCuriosament, l’esmentada actitud no es repeteix quan vaig a un restaurant i el compte és més voluminós. Pagues amb targeta el menjar i li afegeixes un plus, no hi ha problema. ¿Per què no faig el mateix amb l’esmorzar o la cerveseta d’abans d’arribar a casa? No tinc una resposta clara. El cert és que a la cafeteria el plàstic ha aconseguit que m’oblidi d’una cosa que abans tenia totalment interioritzada.
Tots els cambrers que conec asseguren que les petites propines s’esllangueixen en mans del plàstic. Quantitats que poden semblar absurdes quan no es manifesten en forma de xavalla, però que per als treballadors són importants. Prometo esmenar l’error: «Posa al datàfon 10 cèntims de propina, sisplau». No costa tant, ¿no?
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Renfe adjudica el transport en bus pel desdoblament després de tres intents fallits
- Champions league La Premier encareix la Champions per a Barça i Reial Madrid
- TELEVISIÓ I MAS Em ve molt de gust
- Barcelona, protagonista Una ‘spin-off’ del Clínic avança en el tractament de leucèmies
- L’ACTUALITAT BLAUGRANA Flick enterra tots els egos
- La reaparició Bernal comença un altre viatge després de la lesió