On Catalunya
Les caramelles omplen Súria de música
Una desena de grups segueixen el ritu popular dels cants i balls de Pasqua, i converteixen el municipi en centre neuràlgic d’aquesta tradició

El ball de bastons és una de les danses mes arrelades i representatives de les caramelles. /
Súria, a la comarca del Bages, s’ha atorgat (i segurament s’ho ha guanyat a pols) la consideració de capital catalana de les caramelles. Per la seva antiguitat i ressò popular, però sobretot per la nombrosa participació, ja que aquest any, per exemple, les faran possibles un total de 10 entitats o agrupacions, que sumaran centenars de dansaires de totes les edats. Però el seu màxim orgull és veure com tot el poble disfruta amb la celebració. Malgrat que el diumenge de Pasqua és el dia central de la festa, el programa ja ha tingut algunes prèvies des de fa un parell de setmanes, i avui comencen els actes pròpiament dits.

Una de les danses populars que es ballen durant la celebració. /
Centenars de caramellaires de totes les edats, agrupats en aquesta desena d’associacions, omplen cada any els carrers de la població coincidint amb els inicis de la primavera. Les caramelles de Súria estan documentades des del segle XVI. Una integració de cant i dansa que forma part del catàleg del patrimoni festiu de Catalunya. I una tradició que en molts casos passa de pares a fills. Inicialment, les cançons de caramelles tenien un contingut exclusivament religiós, però amb el temps es van introduir altres temes, sense excloure l’humor o la sàtira. Molts dels grups completen la interpretació musical amb actuacions de dansa, com els balls de cascavells i de bastons.

Un grup infantil de caramellaires. /
Avui ja es començarà a sentir l’aire de caramelles amb l’acte d’entrega de la cinta commemorativa a les entitats a l’ajuntament. A continuació, es farà el cercaviles caramellaire fins a la plaça de Sant Joan, i a partir de les nou de la nit se celebrarà un sopar popular. El cap de setmana dedicat a aquesta tradició començarà dissabte a la tarda amb les caramelles rurals, moment en què les agrupacions porten les seves danses i el seus cants a les masies i barris més allunyats del nucli urbà. I a la nit la trobada conjunta al pavelló.
El diumenge de Pasqua des de les nou del matí i fins a les dues del migdia hi haurà actuacions caramellaires en tot el tram de l’antiga carretera que creua el nucli urbà, des de la plaça de la Serradora fins a la de Sant Joan, que aquell dia es converteix a l’illa caramellaire. A partir de les nou s’oferirà un esmorzar de Pasqua obert a tothom. Al migdia se celebrarà a l’església parroquial la missa solemne de Pasqua.
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- En dos anys Catalunya vol incorporar 200.000 migrants al mercat laboral amb el nou reglament d’estrangeria
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Estudi científic Treballar en excés pot alterar l’estructura cerebral i perjudicar des de la regulació emocional fins a la presa de decisions
- Ras i curt La jungla dels famosos ‘low cost’
- La tribuna ¿Per què Sánchez no va ser a Kíiv?
- Llengua vehicular ¿Ni tan sols el català?
- En investigació El cap d’un dels bombers dels canvis de sexe fraudulents el defensa contra Interior
- Barcelona, protagonista Guardiola, Thiago i Soriano aposten per la neurolongevitat