On Catalunya
MOSTRA
165 anys de la festa major d’Hostafrancs
Una exposició rescata imatges històriques i repassa l’evolució de la discreta i longeva festa d’aquest barri barceloní. Es pot visitar gratis fins demà

Vecinos ante la portalada del guarnit de la calle Rector Triadó de Hostafrancs a principios de los años 20 del siglo XX /
Barcelona té festes que es reparteixen per tot l’any. Gairebé un centenar de celebracions de barri apuntalen la vida veïnal a la capital catalana. Tot i que només les de Gràcia i de Sants siguin conegudes i reconegudes, n’hi ha d’altres de menys famoses que poden competir àmpliament en arrelament i experiència.
Se n’enduu la palma Sant Roc, la festa de la plaça Nova i del barri Gòtic més pròxim a la catedral, que se celebra des del 1589. Però no es queda curta la festa major d’Hostafrancs, que finalitza aquest diumenge. Malgrat quedar una mica eclipsada, ha anat sumant edicions fins a complir aquesta tardor 165 anys.
Notícies relacionadesEls celebra amb una exposició de luxe, fruit d’una llarga recerca documental. Es pot visitar gratis fins demà al Casinet d’Hostafrancs (carrer del Rector Triadó, 53). Rescata fotografies que acosten al públic actual com eren les festes majors a mitjans del segle XIX. El més fonamental continua intacte: música, veïns al carrer, associacions que munten coses i bon humor. Alguns ingredients han evolucionat molt, com els actes religiosos. I d’altres s’han perdut, com la decoració de carrers. Sí, a Hostafrancs també hi havia engalanaments, però es van extingir, tot un avís a navegants sobre la fragilitat d’aquest voluntariat i el mim institucional que mereix. Els visitants descobriran el sentit de tradicions singulars que encara perduren, com una fira de magranes, fruita que segons la tradició popular s’ha de recollir per Sant Francesc. També explica la devoció pel Àngel Custodi o la presència dels Gegants del Pi en la cercavila. Per contra, actes que abans eren imprescindibles com els balls parlats o els envelats ja només es poden veure en les fotos antigues.
Hostafrancs. La història i la Festa!, com es titula la mostra, ha sigut comissariada pel gestor cultural i veí del barri Joan Sánchez González i produïda per la Federació d’Hostafrancs. Demà és l’últim dia per visitar-la.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026