On Catalunya
FER ARRELS
El plàtan de la llibertat de Llançà
L'arbre es va plantar per celebrar la revolució de 1868

El plàtan de la llibertat de Llançà, a l’Alt Empordà. /
A partir de la Revolució Francesa es va posar de moda a Europa plantar un arbre a les places majors i altres llocs assenyalats com al·legoria de la llibertat i els moviments d'emancipació. Els grans arbres servirien per recordar fets cabdals de la història. I així es va fer el 1870 a Llançà, en ple centre, per commemorar la Revolució Gloriosa de 1868, que va suposar el destronament d'Isabel II i l'inici del Sexenni Democràtic. Per aquest mateix motiu es van plantar també arbres a Barcelona, Girona, Figueres, Reus, Manresa i molts altres pobles, encara que només uns pocs sobreviuen actualment.
El plàtan de Llançà, que presideix la plaça de la Vila, al costat de la torre romànica i l'església, es va salvar de ser talat per les tropes franquistes el 1939 gràcies a la intercessió del rector. Fa 3,80 metres de volt de canó (perímetre de tronc), està bifurcat a baixa altura en tres grans branques i té un alçada propera als 20 metres.
Localitzador Google Maps de arbres singulars Fer Arrels-On Barcelona
Platanus x hispanica
NOM EN CATALÀ: plàtan, plataner NOM EN CASTELLÀ: plátano ORIGEN: híbrid europeu sorgit al segle XVII ANTIGUITAT: 1870 LLOC: Llançà (Alt Empordà). Inconfusible enmig de la plaça de la Vila
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE
- CONTEXT Sánchez en el seu laberint
- Tempesta judicial i política El PP defensa no buscar una moció de censura amb Junts
- Tempesta judicial i política Sánchez ha de "prendre mesures"
- El PSOE d’Aragó suspèn dos càrrecs per sortir als àudios