On Catalunya
FER ARRELS
El plàtan de la llibertat de Llançà
L'arbre es va plantar per celebrar la revolució de 1868
El plàtan de la llibertat de Llançà, a l’Alt Empordà. /
A partir de la Revolució Francesa es va posar de moda a Europa plantar un arbre a les places majors i altres llocs assenyalats com al·legoria de la llibertat i els moviments d'emancipació. Els grans arbres servirien per recordar fets cabdals de la història. I així es va fer el 1870 a Llançà, en ple centre, per commemorar la Revolució Gloriosa de 1868, que va suposar el destronament d'Isabel II i l'inici del Sexenni Democràtic. Per aquest mateix motiu es van plantar també arbres a Barcelona, Girona, Figueres, Reus, Manresa i molts altres pobles, encara que només uns pocs sobreviuen actualment.
El plàtan de Llançà, que presideix la plaça de la Vila, al costat de la torre romànica i l'església, es va salvar de ser talat per les tropes franquistes el 1939 gràcies a la intercessió del rector. Fa 3,80 metres de volt de canó (perímetre de tronc), està bifurcat a baixa altura en tres grans branques i té un alçada propera als 20 metres.
Localitzador Google Maps de arbres singulars Fer Arrels-On Barcelona
Platanus x hispanica
NOM EN CATALÀ: plàtan, plataner NOM EN CASTELLÀ: plátano ORIGEN: híbrid europeu sorgit al segle XVII ANTIGUITAT: 1870 LLOC: Llançà (Alt Empordà). Inconfusible enmig de la plaça de la Vila
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- Hi haurà demanda civil El malson d’un propietari de Barcelona: «El meu inquilí ha aixecat parets i lloga habitacions per dies a turistes»
- La rutina d’exercicis de la Rosalía amb la qual s’atreveix fins i tot amb l’òpera: “Tots els espectacles exigeixen que estigui en plena forma”
- Un empresari espanyol resident a la Xina revela com veuen l’okupació a Àsia: «No els entra al cap, pensen que m’ho invento»
- Cine y salud mental Marta Lopera, investigadora de la UOC: “El buen terror no explota la locura, la convierte en experiencia humana”
- AL BERNABÉU Xabi Alonso confirma que no va parlar a soles amb Vinícius
- BÀSQUET | EUROLLIGA Clyburn completa l’obra d’art de Shengelia a Belgrad
