Adeu, Gates; hola, Sussex: Meghan i Harry forgen una marca conjugal de filantropia i xou

  • Els Sussex redoblen esforços en el seu projecte caritatiu, quan el divorci dels Gates deixa en suspens el futur de la seva fundació

  • El pederasta Epstein també entela la reputació de Bill Gates

Adeu, Gates; hola, Sussex: Meghan i Harry forgen una marca conjugal de filantropia i xou
4
Es llegeix en minuts
Noelia Sastre

Viuen a la mateixa costa dels Estats Units, l’Oest, a la vora del mateix oceà, el Pacífic, però els 1.800 quilòmetres que separen la casa gegant dels Gates al fred llac Washington de l’assolellada mansió californiana dels Sussex mostren dues maneres de viure i fer molt diferents. És clar que els dos matrimonis, un de ja trencat, l’altre acabat de formar, centren els esforços en la filantropia. Però així com el divorci de Bill i Melinda ha sorprès els 1.600 empleats de la seva fundació, que destina 5.000 milions de dòlars en subvencions anuals a 135 països, el príncep Harry i Meghan Markle fan els primers passos en la seva, Archewell, encara en construcció i cada vegada més còmoda als mitjans. És el que té Califòrnia: espectacle i entreteniment assegurat. 

Epstein, disparador de la ruptura

I mentre els Gates protagonitzen la notícia de la setmana, amb crònica negra inclosa (s’especula que les reunions de Bill amb Jeffrey Epstein, condemnat per pederàstia, van ser motiu de separació), els Sussex fan doblet per la vacuna per acabar amb la pandèmia, units per les mateixes causes. Així van començar també el fundador de Microsoft i la seva dona, junts per un objectiu que, vist des del 2021, sembla insignificant: proveir d’accés gratuït a internet les biblioteques públiques dels Estats Units. Amb els anys els seus interessos s’han allunyat; ella, centrada en dones i nenes; ell, en energies sostenibles. Ara la fundació assegura que res canvia. Continuaran recolzant tots aquests projectes des de Gates Ventures (Bill) i Pivotal Ventures (Melinda). 

Salut mental, racisme i pobresa

Els ducs, al contrari, semblen estar molt en sintonia. Caminen de bracet, volen «unir les comunitats locals i globals, ‘online’ i ‘offline’», creuen que «la compassió és la força que defineix el segle XXI» i recolzen «organitzacions que impulsen el canvi cultural». La salut mental, la lluita contra el racisme i la pobresa centren el seu temps, ja no sota el segell reial sinó amb el logotip d’Archewell, nom que s’inspira en el seu fill i en la paraula grega ‘font d’acció’. Amb una imatge del nen en el seu segon aniversari demanen aquests dies donacions per a la vacuna de la Covid en països pobres.

 

Els Sussex van decidir posposar el llançament de la fundació per la irrupció de la pandèmia i l’esclat de les protestes del moviment Black Lives Matter. Finalment van presentar la web l’últim dia del 2020, incloent-hi fotografies de la infància de tots dos amb les seves mares, Lady Di i Doria Ragland, acompanyades d’una carta de bones intencions per «perseguir el millor de la humanitat». 

Socis de José Andrés

Entre els seus socis i projectes destaquen promoure l’altruisme en la societat des de la Universitat de Stanford (Center for Compassion and Altruism Research and Education), l’ètica de la tecnologia (Center for Humane Technology), el recolzament a teràpies i recursos de salut mental per a dones i nenes negres (Loveland Foundation) o la recerca per reinventar la tecnologia i defensar la justícia social, racial i econòmica al sector tecnològic (UCLA Center for Critical Internet Inquiry). I recolzen també la iniciativa d’un dels xefs més famosos dels EUA, l’asturià José Andrés, que, amb la seva World Central Kitchen, ajuda famílies i comunitats locals en diferents punts del planeta. En aquest cas finançaran la construcció de quatre centres comunitaris a Dominica (illa caribenya que pertany a la Commonwealth) i Puerto Rico.

Documentals i ‘podcasts’ 

A més, han creat Archewell Productions, a través d’un acord amb Netflix, que inclou una primera sèrie documental, ‘Heart of Invictus’, sobre les històries humanes darrere dels Jocs Invictus fundats per Harry. I el llançament d’Archewell Audio amb Spotify: una sèrie de ‘podcasts’ «amb diverses veus, perspectives» i famosos amics de la parella com Elton John o James Corden. 

Notícies relacionades

A l’equip de la fundació hi ha Christine Schirmer, exdirectora de comunicació de Pinterest i Apple; James Holt, que va ser portaveu de la parella a Londres, o Toya Holness, que va treballar al Departament d’Educació de la ciutat de Nova York, ara, la seva cap de premsa. L’agència de relacions públiques Sunshine Sachs supervisa aquesta aventura filantròpica, que també inclou una sèrie sobre salut mental per a Apple TV (s’estrena el 21 de maig), creada i produïda per Harry i Oprah Winfrey, centrada en les històries personals de ‘celebrities’ com Lady Gaga o Glenn Close. «Necessitem canviar la vergonya que envolta els problemes mentals per la saviesa i la compassió», assenyala Winfrey.

Príncep estrella de rock

«Naixem en diferents ambients, però la nostra experiència compartida és que tots som humans», afegeix Harry, que tant s’uneix a una ‘star-tup’ tecnològica com a ‘chief impact officer’ que puja a un escenari, micròfon en mà, en el primer xou en directe de l’era postpandèmia. Va ser el cap de setmana passat al concert per la vacuna de la Covid a Inglewood. Allà hi havia Jennifer López, Foo Fighters, J Balvin, Eddie Vedder i un príncep britànic convertit en estrella del rock a Califòrnia.