LES NOVES FESTES

El Pare Noel arribarà en furgoneta: el tiberi del comerç 'online'

zentauroepp50518388 barcelona  22 10 2019  render imagen virtual de la iluminaci201113145827

zentauroepp50518388 barcelona 22 10 2019 render imagen virtual de la iluminaci201113145827

4
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

Més enllà de la seva dimensió social, afectiva i cultural, el Nadal té una expressió crematística que ha acabat convertida en una de les seves principals senyes d’identitat. La imatge de carrers plens de vianants carregats de bosses de regals compon una de les estampes més reconeixibles de les Pasqües, una postal a la qual les marques solen posar enquadrament amb les seves campanyes publicitàries generoses en avets, pessebres i emotivitat, que ens recorden en quin moment de la temporada ens trobem. L’any en què tot ha canviat, el consum nadalenc serà també diferent. No comprarem el mateix ni de la mateixa forma. Tampoc ho farem els mateixos dies ni als mateixos llocs. 

Les mesures de distanciament i les restriccions de mobilitat, que cinc setmanes abans de l’inici de les celebracions són molt estrictes en moltes comunitats, llancen el principal titular del vessant comercial del Nadal: aquest any veurem poques botigues farcides de públic en els tradicionals dies de pic de vendes i tampoc seran habituals les cues en les línies d’embalatge de regals dels grans magatzems. Al contrari, avançarem les compres més que mai per evitar les aglomeracions i, preferentment, demanarem que ens les portin a casa. Si el consum a distància s’ha disparat des que va començar la pandèmia, el 2020 s’espera el Nadal comercial més ‘online’ de la història.

Compres a cop de clic

Els estudis de mercat preveuen un creixement de les compres a cop de clic d’entre el 30% i el 40% respecte al Nadal passada, tot i que hi ha firmes, com la cadena FNAC, que estimen que el seu canal ‘online’ acabarà acaparant el 60% de les vendes d’aquesta temporada. Amb aquesta febre per la ‘telecompra’, el temor dels comerciants és que l’embús es traslladi dels taulells al repartidor.

Per evitar-ho, l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC ha posat en marxa la campanya ‘Compra amb temps’, que anima la població a no deixar les seves comandes nadalenques per a última hora. El missatge, al qual s’han sumat les principals cadenes del país, sembla haver calat en la població: segons un estudi de la firma de mesurament de dades Ymedia Vizeum, les converses en xarxes socials sobre el Black Friday, que tindrà lloc el 27 de novembre, han crescut un 26% respecte al 2019, i molts d’aquests comentaris apunten cap a un avanç de les compres de final d’any a aquesta prèvia cita comercial.

«Aquest panorama deixa en una situació molt vulnerable les botigues petites. O ajudem el comerç tradicional o al gener hi haurà una allau de tancaments per tot el país», adverteix Pedro Campo, president de la Confederació Espanyola de Comerç, que fa una petició molt concreta a les autoritats: «Quan s’acostin els dies més assenyalats, necessitem que ens deixin obrir fins més tard. Així podrem evitar les aglomeracions i salvarem els nostres negocis».

Siguin quines siguin les limitacions d’horari i mobilitat que regeixin en la segona quinzena de desembre, tots els senyals apunten cap a un Nadal moix en el consum. La companyia de recursos humans Randstad preveu que les empreses contractaran un 34% menys de personal que la temporada passada. En plena pandèmia, les butxaques no estan per a gaires alegries: segons una investigació de la firma d’estudis de consum Nielsen, només el 14% dels espanyols té previst fer aquest Nadal les despeses habituals. Davant el 56%, que reconeix que únicament comprarà l’estrictament necessari o s’estrenyerà el cinturó per evitar malbarataments.

240 euros en regals

Notícies relacionades

La consultora Kantar posa preu a aquest estalvi: el seu estudi ‘Tendències de consum en el Nadal del 2020’ estima que aquest any gastarem de mitjana 240 euros en regals, cosa que suposa una reducció d’un 10% respecte al 2019. Fins al sagrat ritu de comprar i compartir loteria s’ha vist ressentit per la Covid-19: a principis de novembre només s’han venut set de cada 10 dècims comercialitzats l’any passat a aquestes altures de la campanya. Els venedors de loteria ho atribueixen a la reducció del contacte social entre la població: com menys reunions amb amics i familiars, menys participacions compartides. Això sí, el número 14320, corresponent a la data de l’inici de l’estat d’alarma, es va esgotar a l’estiu. La superstició és immune a la pandèmia.

El que viatjarà a les furgonetes de repartiment i a les bosses de regal que es vegin pels carrers aquest Nadal també serà diferent al que es va regalar fa tretze mesos. El record del confinament sembla seguir present en la memòria de tots i els estudis de mercat apunten cap a un increment de compres d’articles de què es pot treure profit a casa, com jocs de taula i manualitats, eines de bricolatge i material d’oficina per a la llar. També es preveu que el Pare Noel i els Reis d’Orient confirmin el bon exercici que ha suposat el 2020 per al món de la bicicleta i els productes de fitnes d’ús domèstic. No obstant, els vestits de Cap d’Any i les experiències en hotels amb spa hauran d’esperar.