Algoritmes que senten

Aprendre a interpretar les emocions és una de les aspiracions de la Intel·ligència Artificial

Algoritmes que senten
3
Es llegeix en minuts
Juan Fernández
Juan Fernández

Periodista

ver +

A mesura que ens envoltem d’aparells intel·ligents amb cor de silici, seria fàcil pensar que ens encaminem cap a un futur marcat per un menor pes dels factors emocionals en l’activitat humana. Tanmateix, no és això el que suggereixen els invents –programes, aplicacions, robots– que està fent aflorar el desenvolupament de la Intel·ligència Artificial, sinó al contrari: cada vegada hi ha més solucions digitals que tenen per objecte desentranyar la dimensió afectiva de les persones i interactuar-hi. Les màquines del demà seran emocionals o no seran.

 

 

De fet, ja ho són. Als laboratoris de computació més punters del planeta no aspiren a fabricar aparells que ens obeeixin, sinó que sàpiguen de nosaltres més que nosaltres mateixos. Fins i tot emocionalment. I pel que sembla aquest objectiu no forma part de la ciència-ficció sinó de realitats tan tangibles i abastables com Neon, l’androide presentat a principis d’any per Samsung al CES de Las Vegas, la fira de tecnologia de consum més gran del món, que es distingeix per imitar les expressions afectives de l’ésser humà com cap altre robot ho havia aconseguit fins ara.

D’aspecte molt humanoide, s’anuncia com l’assistent que algun dia ens atendrà a la finestreta del banc sense que puguem distingir-lo d’un de carn i os. De moment, ja es riu de les bromes de l’usuari com l’amic més còmplice.

 

 

Internet de les emocions

D’entrada, el Big Data no sembla un concepte gaire emocionant, però a base d’acumular dades biomèdiques de les persones, les màquines estan començant a comprendre què sentim abans fins i tot que ho sentim. És el cas del dispositiu que està desenvolupant Amazon, que promet deixar Alexa, el seu famós assistent digital, a l’altura d’una torradora: el nou aparell serà capaç d’identificar l’estat d’ànim del seu propietari pel to de la veu i, a continuació, actuarà en conseqüència.

Les màquines estan començant a comprendre el que sentim fins i tot abans que ho sentim

A aquest camp de la investigació, conegut com l’‘Internet de les emocions’, pertanyen experiments com els que està duent a terme Microsoft, que ha dissenyat un prototip de mocador amb teixit digital capaç de conèixer el balanç emocional del seu portador, o la ‘start-up’ Spire, que ha creat un sensor per mesurar el nivell d’estrès de qui el porti penjat a la roba interior.

¿Les emocions es poden traduir a uns i zeros? A l’empresa valenciana Emotion Research Lab no en tenen cap dubte. Aquesta firma de ‘software’ ha dissenyat un programa capaç de ‘llegir’ les expressions facials dels individus per desentranyar com se senten per dins, fins i tot quan les seves boques diuen una cosa i els seus rostres, una altra.

Expressions facials 

«Al final, tot són dades. Després de registrar les expressions facials de milers de cares en diferents estats d’ànim, l’algoritme acaba aprenent a distingir l’emoció que hi ha al darrere de cada gest. També dels que l’ull humà no veu», explica Alicia Mora, directora d’operacions de la companyia.

Actualment, ven el seu ‘software’ a l’estranger a firmes de recursos humans que l’utilitzen en entrevistes de feina i a assessors polítics que aspiren a millorar la comunicació no verbal dels candidats electorals. «No és una màquina de la veritat, sinó de les emocions. T’explica amb dades el que sents quan coneixes algú i, sense saber per què, la seva expressió facial fa que et caigui bé o malament», aclareix l’empresària.

Microsoft ha dissenyat un prototip de mocador amb teixit digital que detecta les emocions del portador

Notícies relacionades

Els estudis de mercadotècnia demostren que el 80% de les decisions de compra responen a motivacions emocionals. Això són molts diners, i a això s’han abocat empreses com Google o Facebook, que monitoren el to emocional dels missatges que penja la gent a les xarxes socials per saber quins productes han d’oferir-los o quin moment és la millor per anunciar-los-hi.

Fins i tot ‘The New York Times’ ha anunciat la posada en marxa d’una eina per detectar les reaccions que generen els seus articles als seus lectors. Una informació per la qual les marques comercials estan disposades a pagar grans quantitats de dòlars.