Un dictamen qüestiona les dades que s’exigeixen als propietaris de pisos

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya adverteix que poden ser "desproporcionades" algunes informacions que es demanen

Un dictamen qüestiona les dades que s’exigeixen als propietaris de pisos
3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC) adverteix que algunes de les dades que el Govern planteja exigir als propietaris en el registre de grans tenidors i en el de pisos buits poden ser "desproporcionades", a més de reclamar que "s’anonimitzin" les dades personals de les persones físiques, ja que es tracta d’una eina que serà consultable per raó social –nom– i NIF. Així ho recull en el dictamen sobre el decret que prepara la Generalitat, avançat per EL PERIÓDICO, perquè qualsevol ciutadà pugui consultar si una vivenda pertany a algú amb més de cinc vivendes en zones tensionades a Catalunya o 10 a tot l’Estat però que una d’aquestes es trobi en territori català.

El dictamen és preceptiu i no vinculant, i per això el Govern haurà de decidir si atén o no les observacions que planteja. En concret, el que posa en qüestió l’òrgan és que es requereixin dades que suposin "una càrrega administrativa innecessària", per la qual cosa considera que s’haurien de justificar els motius pels quals es recopilen.

A més de garantir l’anonimat de les persones físiques, demana que s’elimini l’obligació d’informar sobre la ubicació i la superfície útil de les vivendes dels propietaris d’acord amb el principi de "minimització" establert en el reglament de protecció de dades. També estableix que es revisin els terminis fixats per subministrar la informació, especialment per a pimes, petits promotors i administradors no professionalitzats, per garantir "proporcionalitat i seguretat jurídica".

Herències no resoltes

Una altra de les seves recomanacions és que s’exclogui de l’obligatorietat de constar en els registres d’aquelles vivendes que estiguin involucrades en un procés legal, per exemple per herències no resoltes, perquè hi ha diferents propietaris que no es posen d’acord o per qualsevol plet que estigui en vigor. L’organisme sí que avala que qualsevol persona pugui consultar "sense restriccions" si una vivenda és propietat d’un gran tenidor per garantir la "transparència". Tot i que també apunta que a la norma li falta un apartat que faci referència al règim d’inspecció. "La falta d’aquesta activitat inspectora pot fer inoperant el registre de persones grans tenidores i de vivendes buides sense títol inhabilitant i, per tant, les obligacions associades a la norma", conclou. Les sancions previstes per incomplir l’obligatorietat poden arribar als 90.000 euros.

En aquest sentit, en el cas de les vivendes sense inquilins, el CTSC defensa que els agents de la propietat immobiliària (API) estiguin "obligats" a informar la Generalitat dels pisos buits que gestionen si el propietari no els ha inscrit. A més, afirma que hauria de ser l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i no l’Oficina de Gestió Empresarial la que gestioni els registres.

Limitacions

Notícies relacionades

El CTESC també planteja que l’obligatorietat de constar en el registre sigui limitada en el temps durant el qual una zona està declarada com a tensionada i també recomana l’Executiu que desplegui en dos reglaments diferents i independents el registre de grans tenidors i el de pisos buits, ja que tots dos estan recollits en una sola proposta de decret per a la seva aprovació. "Tenen finalitats, subjectes obligats i règims jurídics diferenciats", afirma el dictamen.

Foment i Pimec han emès vots particulars perquè algunes de les seves demandes no han sigut incloses en el dictamen. El primer d’aquests carrega contra les "elevades" sancions previstes en cas d’incompliment, així com contra la quantitat de dades sol·licitades i l’"extralimitació competencial" que entén que suposa que els grans propietaris hagin d’aportar dades sobre immobles que no estan situats a Catalunya. Pimec també demana ampliar el termini per aportar la informació i que no es tinguin en compte en el còmput de propietats les segones residències, les que estiguin en rehabilitació o les que no tinguin cèdula d’habitabilitat vigent.