Catàstrofe mediambiental

Sánchez defensa que ha posat "tots els mitjans" contra el foc

El cap del Govern avisa dels efectes "cada vegada més greus" del canvi climàtic i anuncia que el pacte d’estat contra l’escalfament s’abordarà en la Conferència de Presidents abans de final d’any

El president va supervisar l’operatiu per apagar el foc que va entrar a Degaña des d’Anllares (Lleó)

Sánchez defensa que ha posat  "tots els mitjans" contra el foc
4
Es llegeix en minuts
Luis Ángel Vega

El President del Govern, Pedro Sánchez, va anunciar ahir a Degaña (Astúries) que la Conferència de Presidents, que se celebrarà a Astúries abans de final d’any, abordarà la definició del pacte d’estat contra l’emergència climàtica, que "avança de manera més accelerada, assídua i amb efectes cada cop més greus". La idea l’havia plantejat moments abans el president regional, Adrián Barbón. Abans d’aquest fòrum autonòmic, que tindrà lloc aquests dimarts, es constituirà la comissió interministerial per preparar l’esmentat pacte d’estat –una comissió que segons el PP ja fa set anys que està creada–, i el Consell de Ministres abordarà la declaració de zona catastròfica. El president va posar Astúries com a exemple en la lluita contra el foc gràcies a un servei d’emergències enfocat de manera integral.

Sánchez va assegurar que "l’Estat estarà present quan els mitjans de comunicació ja no hi siguin i arribi la reconstrucció".

El cap de l’Executiu va acudir a Degaña acompanyat de la vicepresidenta i ministra de Transició Ecològica, Sara Aagesen; el ministre d’Interior, Fernando Grande-Marlaska, i la directora de Protecció Civil, Virginia Bascones. També hi van ser presents la delegada del Govern, Adriana Lastra; el coronel en cap de la Guàrdia Civil d’Astúries, Francisco Javier Puerta, i l’alcalde de Degaña, Óscar Áncares. Diversos veïns van donar ànims a Sánchez: "Estem amb tu, Pedro, segueix endavant". Però el president es va mostrar sorprenentment seriós durant tota la visita.

Temperatures "mai vistes"

Sánchez va supervisar l’operatiu per apagar el foc que va entrar a Degaña des d’Anllares (Lleó), contra el qual lluiten nombrosos mitjans aeris i terrestres. A la lluita contra el foc s’han unit mitjans aportats per Grècia, va ressaltar el president Barbón, que va destacar que els efectes del canvi climàtic s’han fet patents a Astúries aquest agost amb unes temperatures "mai vistes".

El cap de l’Executiu va insistir que "l’Estat ha posat tots els mitjans al seu abast" en aquesta onada de foc: 3.400 membres de l’UME i 500 militars més, deu brigades de bombers forestals i 6.000 efectius de la Guàrdia Civil i de la Policia Nacional, sense oblidar els efectius brindats per Finlàndia, Alemanya, França, Itàlia, Romania, Andorra i també Grècia. I va lloar la tasca de Bascones, qüestionada per dirigents del PP.

Per la seva banda, el president Barbón va agrair la presència del president Sánchez, dels seus ministres i de la directora de Protecció Civil "després d’uns dies difícils, amb pics de fins a 17 incendis". També va voler agrair el seu esforç a les brigades forestals, l’UME (que ja s’ha retirat) i la Guàrdia Civil.

Mesures defensives

"El món en el qual vivim està canviant. El despoblament i el canvi climàtic estan influint en aquestes situacions. Hem viscut a Astúries temperatures que són absolutament insòlites, que jo no recordo en la meva vida, de 42 i 43 graus. És molt difícil controlar incendis amb un front de 10 quilòmetres que passen d’una comunitat a l’altra", va dir. Va afegir que "una emergència no es pot preveure, però cal treballar en la prevenció. Hem destinat 18 milions d’euros per establir mesures defensives". En el cas de Degaña, va indicar, "s’han realitzat fins a nou tallafocs". Barbón va assegurar que el pressupost es reforçarà en matèria de prevenció i coordinació.

L’incendi de Degaña va concentrar ahir el major nombre de mitjans d’extinció, tant aeris com terrestres, de cara a mantenir fins a tres línies d’acció: la de defensa en la zona limítrofa de les dues comunitats, la de Trascastro i la de Cienfuegos, una barrera inexpugnable de bombers. No obstant, hi ha previst un pla b: obrir amb maquinària un gran tallafoc per impedir que les flames continuïn avançant cap a l’oest del municipi.

Les Brigades de Reforç en Incendis Forestals (BRIF) de Tineo, tant la de torn presencial com la de règim domiciliari, amb els seus dos helicòpters, i la de Ruente, que ahir es va retirar d’Astúries, a més dels dos avions amfibi FOCA del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic (Miteco), van continuar treballant amb personal dels Bombers d’Astúries en tasques de rematada a la zona alta. Un tercer avió, procedent de Càceres, s’afegirà al dispositiu.

Efectius des de Navarra

A la zona mitjana i a Trascastro, a mitja pista, frenant l’avenç de l’incendi, hi havia personal dels Bombers d’Astúries amb un dels helicòpters del Servei d’Emergències del Principat d’Astúries (SEPA). A la zona baixa van continuar els 24 bombers desplaçats des de la Diputació Foral de Navarra. Ahir van arribar des d’aquesta comunitat 24 efectius més per rellevar el primer contingent. Atès el nombre d’aeronaus, per coordinar el dispositiu, va continuar al lloc l’avió de coordinació ACO del Miteco.

Respecte a l’incendi de Genestoso-Somiedo, procedent de l’incendi lleonès d’Orallo, es van continuar portant a terme tasques de rematada i perimetració per terra amb maquinària pesada per ancorar el perímetre.

Notícies relacionades

Durant tot el dia es va treballar tant per terra com amb els mitjans aeris, realitzant múltiples descàrregues d’aigua. En aquest incendi treballen els Bombers d’Astúries i efectius procedents de Grècia, a més dels efectius aportats per tres empreses forestals.

A Caunedo, Gúa i Perlunes hi ha un punt calent en el qual van intervenir els Bombers d’Astúries, tres quadrilles d’empreses forestals i els bombers desplaçats des del Principat d’Andorra, a banda de l’helicòpter de la Diputació Foral de Navarra, el Leire II i els dels Bombers d’Astúries. Tres incendis més pròxims a la zona estan ja estabilitzats o fins i tot controlats.