L’UCO indica que es van adjudicar obres irregularment per 264 milions

La Guàrdia Civil situa a La Rioja la licitació de més import, de 92,4 milions / Herrero va ser al capdavant de la direcció general entre 2018 i 2022

L’UCO indica que es van adjudicar obres irregularment per 264 milions
2
Es llegeix en minuts
R. BÉCARES / Á. VÁZQUEZ / C. GALLARDO

Els investigadors de l’UCO han conclòs que Javier Herrero, exdirector general de Carreteras, hauria participat, a petició de Koldo García, en la presumpta comissió d’irregularitats en l’adjudicació d’obres públiques a empreses vinculades a la trama per un import de 264,5 milions d’euros. Les empreses afavorides, després de la mediació de l’exassessor d’Ábalos, van ser Acciona, Valenciana Enginyeria i Construcció (LIC) i Obres Públiques i Regadius (OPR). Herrero, que va ostentar el càrrec de juny del 2018 a octubre del 2022, va participar l’abril del 2019 en la primera adjudicació d’una obra a una empresa amiga, en concret una a l’autovia A-68 de Logronyo.

La Direcció General de Carreteres la va adjudicar per un import de 92.416.975,61 euros a una UTE participada per Acciona Construcció i Aquaterra Servicios Infraestructuras, que va obtenir la puntuació subjectiva més gran amb 96,56 punts. "Bingo!!! A Logronyo", li va escriure Herrero a Koldo en un missatge per confirmar-li l’adjudicació.

La següent adjudicació en la qual, presumptament, Herrero hauria actuat en favor dels interessos de la trama va ser la del Puente del Centenari de Sevilla. Precisament la insistència que va mostrar en aquest procés li va provocar desavinences amb el llavors secretari d’Estat, Pedro Saura, que hauria mirat de destituir-lo, segons l’UCO. En un missatge del 29 de gener del 2021, Javier Herrero li va comunicar a Koldo que a l’obra de Sevilla Acciona havia resultat l’oferta més barata sense caure en baixa temerària. L’adjudicació va acabar per materialitzar-se el 17 de maig del 2021 per 71.404.645,30 euros.

Koldo també va recórrer a Herrero per afavorir la constructora OPR per al projecte d’adaptació parcial de la segona calçada de l’Autovia A-63 en el tram Salas-La Espina (Astúries), licitada per la Direcció General de Carreteres. Després d’haver obtingut la puntuació subjectiva més alta (94,74/100) i malgrat ser la desena oferta més econòmica, l’obra va ser adjudicada, per valor de 7.383.932,05 euros, a l’UTE conformada per Construccions Pérez Jiménez i OPR, dues companyies lligades a Fernando Merino, el directiu d’Acciona vinculat a Koldo i Ábalos. A l’informe també queda reflectit que Koldo va demanar ajuda a Herrero per aconseguir per a OPR l’aprovació d’un modificat corresponent a un projecte a l’autovia A-32 (Linares-Albacete) i a la carretera N-322 (Còrdova-València) en el seu tram Úbeda-Torreperogil.

Notícies relacionades

Enginyeria valenciana

Pel que fa a LIC, la Guàrdia Civil considera que també se’l va beneficiar des de Carreteras a petició de l’exassessor d’Ábalos. En concret, es va facilitar des de l’àrea que dirigia Herrero una modificació per a una obra a les carreteres del Sector TE-02 de Terol per import de 5.770.068,18 euros i l’adjudicació d’una obra a l’Autovia A-12 del Camí de Santiago en el tram Santo Domingo de la Calzada (La Rioja)– Villamayor del Río (Burgos).