Propostes al calaix

La controvèrsia que ha envoltat l’ampliació de l’aeroport des del 2021 ha donat lloc a múltiples projectes. El pla d’Illa és continuista del d’aquell any.

Propostes al calaix

Kike Rincón - Europa Press

2
Es llegeix en minuts
A. M.

El pla presentat per Salvador Illa és continuista amb la proposta que es va donar a conèixer el 2021 per part d’Aena i que comptava llavors amb un acord entre les administracions on governaven el PSOE o el PSC i Junts. "Els nostres tècnics ho havien mirat tot i molt a fons", va defensar sempre el gestor aeroportuari. Però fins a arribar a l’anunci d’ahir, les idees procedents de partits polítics, grups d’interès i societat civil han sigut diverses.

Els experts sempre van criticar la proposta que passava per desviar trànsit de Barcelona a Girona i Reus perquè consideraven que no era realista. Els clients dels aeroports són aerolínies i viatgers i és diferent vendre un vol a Barcelona que a Reus. Els vols de llarg radi són els que era més difícil emportar-se del Prat, però ni tan sols era una opció factible per fer de hub d’interconnexions: en el sector apunten que per a això és necessari que existeixin connexions ràpides, de menys de mitja hora, i Girona i Reus no ho feien. Alhora s’afegia l’obligatorietat de superar un nou control de passaports.

Els 500 metres que s’ampliarà la pista mar la portaran fins als 3.160 metres. Durant mesos hi va haver un dur debat entre enginyers aeronàutics per estudiar si n’hi podia haver prou amb una ampliació d’entre 200 i 300 metres que minimitzés l’impacte ambiental al Remolar i la Ricarda. Però aquesta no era una proposta viable: si els avions tenen menys espai per a les seves operacions han de ser més lleugers, cosa que els porta a carregar menys combustible i això els impediria fer els anhelats trajectes amb els EUA i Àsia.

A l’aeroport està vigent des de fa un quart de segle un acord per minimitzar sorolls a la pista terra, més pròxima a nuclis de població. Això implicava minimitzar l’ús d’avions grans –habituals en vols de llarga distància– per la pista terra, que és més llarga i, per tant a priori més indicada per a aquestes operacions. No obstant, la proposta no ha plantejat la possibilitat d’obrir una batalla amb els veïns de Gavà.

Notícies relacionades

Experts, professionals i empreses del sector van assistir amb certa estupefacció el febrer del 2023 a la proposta de construir una pista sobre el mar. Aquest projecte, impulsat per l’enginyer Joaquim Coello, plantejava fer la infraestructura un quilòmetre i mig mar endins amb unes mides de 4,7 quilòmetres de llarg per 400 metres d’ample. Els experts van desestimar aquesta opció pel seu cost i impacte mediambiental. La proposta sí que va aconseguir el propòsit de mantenir viu el debat sobre l’ampliació del Prat.

Foment del Treball també va obrir una comissió consultiva en què diferents experts proposaven solucions a l’ampliació de l’aeroport. Algunes eren realment cridaneres, com la que contemplava la construcció d’un aeroport internacional a Vilafranca del Penedès.

Temes:

Govern