Ester Capella
ERC desconfia de la «pluja de milions» d’Illa i li retreu «falta d’ambició nacional»

La exconsellera Ester Capella con sus compañeras de escaño en una imagen reciente.
ERC ja fa temps que ha marcat distàncies amb el Govern i sembla que el pla econòmic anunciat aquest divendres per Salvador Illa no contribuirà a acostar-les. Els republicans han expressat avui la seva desconfiança cap a la «pluja de milions» anunciada pel president i li han retret «poca ambició nacional» en la seva proposta. A ERC, la idea de ser «motor d’Espanya», no li convenç. Ni de lluny. «El que hem de ser és el motor de Catalunya per garantir drets i llibertats als ciutadans del nostre país», ha explicat en declaracions a EL PERIÓDICO la portaveu d’ERC, al Parlament, Ester Capella.
La primera qüestió que genera desconfiança en els republicans és que en el passat Catalunya ja ha viscut «uns quants anuncis socialistes de pluja de milions» que no s’acaben concretant. La segona és que consideren que Illa no ha concretat on vol invertir els diners exactament. Davant aquesta circumstància és difícil que ERC pugui expressar una cosa que no sigui fredor. «A part dels grans anuncis no hem vist el detall de res», ha conclòs la portaveu parlamentària.
Un altre dels principals motius de disgust per a ERC és que Illa no ha aprofundit en allò que per als republicans és el gran tema de la legislatura: aconseguir un «finançament singular» per a Catalunya. És el que ERC va exigir al PSC a canvi d’investir president Illa i continuen pesant molts interrogants sobre si els socialistes podran complir. Per Capella és evident que, sense un finançament que permeti a la Generalitat disposar de tots els recursos que genera, el pla d’Illa no tindrà els fons necessaris per realitzar-se. «El problema de Catalunya és l’Estat. Madrid exerceix d’aspiradora dels recursos de tot el món», ha conclòs.
El que hem de ser és el motor de Catalunya per garantir drets i llibertats als ciutadans del nostre país
Portaveu d’ERC al Parlament
Illa acostuma a repetir en les seves intervencions que aspira a una Catalunya de «prosperitat compartida». Aquesta és una idea que ERC comparteix, però que considera irrealitzable si abans no es compleixen dues premisses. La primera, l’esmentat finançament singular. La segona, que l’Estat «compleixi les seves obligacions», per exemple, executant totes les inversions que es contemplen en els pressupostos generals i que no sempre executa. En els últims anys, ERC acumula diverses experiències de pactar qüestions amb el PSOE i el Govern de Pedro Sánchez que després ha de batallar perquè s’acabin complint.
Condonació del FLA
A part d’un nou finançament i que l’Estat compleixi els comptesque dissenya, ERC posa un tercer element clau perquè Catalunya tingui recursos i és la condonació parcial a la Generalitat del deute que ha anat acumulant del Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA). Per Capella això seria decisiu i, si es compleix, ha reivindicat que seria una herència «del govern republicà», és a dir, de l’executiu de Pere Aragonès. Aquesta condonació va ser una exigència d’ERC al PSOE en l’última investidura de Sánchez que no s’ha arribat a complir mai. Un primer pas en aquest sentit es podria fer en la reunió d’Hisenda amb les autonomies del 26 de febrer.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Digues adeu a la tosca de la dutxa amb aquests senzills remeis casolans
- Nova data Bad Gyal farà un tercer concert al Palau Sant Jordi de Barcelona
- La indústria de la longevitat Les teràpies cel·lulars antienvelliment desembarquen a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 euros
- AJUDA DEL GOVERN ¿Com es poden demanar les ajudes de 10.000 euros al mes per a pacients amb ELA en fase avançada?
- Hàbits culturals Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen en tres anys fins al 78%