Ple del Parlament
El Govern prorroga els pressupostos pendent de pactar amb ERC i els Comuns la incorporació de recursos
El president de la Generalitat, Salvador Illa, este miércoles en el pleno del Parlament /
Fa poc més de dos anys, com a cap de l’oposició, Salvador Illa assegurava que, si Catalunya no tenia nous pressupostos, «la responsabilitat única i exclusiva» era del president de la Generalitat. Llavors era Pere Aragonès qui afrontava el repte. Ara li toca assumir que, després d’haver promès que hi hauria nous comptes en vigor l’1 de gener del 2025, el seu Govern en minoria no té prou recolzaments perquè ERC li ha donat un cop de porta. Però els socis d’investidura –republicans i Comuns– sí que han avalat almenys el decret de pròrroga dels pressupostos del 2023 perquè no es produeixi un tancament de caixa de l’administració catalana.
L’esperança d’Illa ara és aconseguir acordar una modificació de crèdit per incorporar 4.000 milions d’euros extres d’ingressos de l’any passat perquè el Govern tingui més marge de maniobra per poder complir compromisos de la investidura. El president Illa ja ha deixat caure en la sessió de control al Parlament que se n’ocuparan en les pròximes setmanes, malgrat ser conscient que la dificultat serà lligar el recolzament del partit d’Oriol Junqueras. «Treballo perquè hi hagi pressupostos i Catalunya avanci», ha assegurat amb el pla B ja activat.
Notícies relacionadesPerò el Govern va pantalla a pantalla, i la d’aquesta setmana la donen per salvada. «No us aprovem pressupostos, però no bloquegem el funcionament del país», ha argumentat el diputat d’ERC Albert Salvadó, que ha reiterat que els republicans només es plantejaran negociar nous comptes quan s’avanci en el terreny de la sobirania fiscal per la via del finançament singular. Res ha dit de les futures modificacions de crèdit. «Si no hi ha pressupostos no és per culpa nostra ni responsabilitat dels ciutadans», ha assegurat el diputat dels Comuns, David Cid.
Els socis menors de la investidura –però claus per a la majoria d’Illa– han demanat que es garanteixin «altres vies» per complir amb tot allò pactat i que cap política en matèria de vivenda o sanitat «es quedi al tinter». Però també han aprofitat l’ocasió per llançar una advertència al Govern perquè no jugui a la geometria variable recolzant-se «en la dreta». «Ens necessitaran», han deixat caure.
Comuns Política Catalunya Salvador Illa Govern ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Pressupostos Generalitat de Catalunya
- Patrimoni El Mas de Santa Llúcia a la Jonquera, en runes: una masia catalana a la venda per 1.490.000 euros
- Acord comercial Carn i terres rares per a Europa, cotxes per a Austràlia: claus del nou pacte comercial de la UE
- Operatiu policial contra una organització criminal de tràfic internacional de drogues amb epicentre a Figueres
- Identificada oficialment la víctima del crim d'Olot: és el jove de 31 anys
- Balanç del 2025 La Sagrada Família adapta el logotip després de coronar la Torre de Jesús com a avantsala a la visita del Papa
