ERC recolzarà avui el decret per a la pròrroga dels pressupostos
El perdó de les multes als municipis per consum d’aigua excessiu durant la sequera queda en mans de Junts
La diputada de ERC en el Parlament Laia Cañigueral este martes. /
ERC ja va esfullar la margarida i va comunicar ahir què pensa fer avui al Parlament en la votació de dos decrets clau per al Govern d’Illa. Els republicans diran sí al decret del Govern sobre la pròrroga dels pressupostos i, en canvi, votaran en contra d’un segon decret de l’executiu català que busca derogar les sancions als ajuntaments que no compleixen les mesures per combatre la sequera. Amb aquesta posició, es pot donar pràcticament per descomptat que el primer decret prosperarà, mentre que l’aprovació del segon quedarà en mans de Junts.
L’encarregada d’anunciar la posició d’Esquerra va ser la seva nova portaveu parlamentària, Ester Capella. Va argumentar que recolzaran el decret de pròrroga per garantir que, malgrat que aquest 2025 no es puguin aprovar uns nous pressupostos, es garanteixi que hi hagi una "mínima cobertura al sector públic perquè no col·lapsi". "No convalidar el decret posaria en una situació de precarietat aquest sector", va concloure. Aquesta posició d’ERC sobre el decret pressupostari entra dins del que era previsible. La norma que recolzarà avui el Parlament inclou una revalorització de l’índex que mesura les ajudes socials a Catalunya. Fa dies que ERC acusa Junts d’insensibilitat social per tombar al Congrés la revalorització de les pensions, pel que hagués sigut incongruent ara tombar aquest decret a la Cambra.
"Reculada"
Els republicans, no obstant, s’oposen al segon decret que es votarà avui, el de la sequera, perquè els sembla una "reculada" en la lluita contra la falta d’aigua. Aquesta posició també entra dins de la lògica perquè, mentre ERC va estar liderant el Govern (2021-2024), va ser una gran defensora del règim sancionador als ajuntaments que no complissin l’estalvi hídric.
En qualsevol cas, Salvador Illa necessita els vots de Junts per tirar endavant el decret del Govern que perdona als ajuntaments les multes per consum excessiu d’aigua durant la sequera. Amb un vot a favor o una abstenció dels postconvergents n’hi haurà prou perquè prosperi el decret i caigui aquest règim sancionador. La decisió de Junts serà clau després que Vox hagi decidit que s’abstindrà en la votació per demanar que es tramiti com una proposició de llei i poder així presentar esmenes, segons va poder saber EL PERIÓDICO.
Després del no d’ERC i dels Comuns, els vots a favor del PP i Vox eren en primera instància suficients per facilitar que la decisió del Consell Executiu es convalidés.
- Educació Jaume Font, alumne d’FP, després d’un mes en una empresa d’instal·lacions elèctriques: "Quan acabi les pràctiques, si volen que m’hi quedi, penso continuar aquí"
- COMERÇ EUROPEU Els analistes reclamen a Brussel·les completar el mercat únic de la UE com l’antídot "davant la incertesa global"
- Parc de la Ciutadella El Parlament s’ampliarà amb un nou edifici i uns 8.000 metres quadrats més
- Municipal La Diputació de Tarragona destinarà 15 milions d’euros perquè els ajuntaments assumeixin les despeses per la guerra de l’Iran
- Polèmica Lloret de Mar arriba a un acord per reobrir el camí de ronda ocupat per la mansió de l’expresident del Kazakhstan
