Gestió migratòria
El Govern i les Canàries tenen 10 dies per tancar la fórmula del repartiment de menors
Torres i Clavijo acosten postures sobre la distribució puntual a altres comunitats, però difereixen sobre la via legal
L’Executiu canari proposa la sortida de 4.000 nens dels seus centres d’acollida

El president de les Canàries, Fernando Clavijo, i el ministre de Política Territorial, Ángel Víctor Torres, van acostar ahir postures sobre una proposta per a un repartiment extraordinari i puntual de menors migrants de les illes a altres territoris de l’Estat, però continuen tenint diferències sobre el mecanisme legal per portar-lo a terme. Mentre que Clavijo continua apostant per la via ràpida i urgent del reial decret, l’Estat manté els seus dubtes perquè no la considera prou garantista des del punt de vista del dret dels menors i des del de les competències autonòmiques.
Per intentar buscar un punt de trobada, les parts es van donar deu dies de marge perquè els serveis jurídics de les dues administracions intentin consensuar un text i el mecanisme legislatiu apropiat, que després passaria els filtres de l’Advocacia de l’Estat i del Consell d’Estat abans de remetre’l al Congrés per buscar allà el suport parlamentari necessari. "La reunió ha sigut profitosa, però m’hauria agradat que ho fos més", va afirmar Clavijo després de la trobada. En tot cas, confia que a finals de gener s’hagi avançat en el procés per poder iniciar la negociació per a la tramitació parlamentària.
"Una situació límit"
"Nosaltres seguim apostant per la solució més ràpida i immediata i que ajudaria a alleujar la situació a les Canàries, però sembla que hi pot haver alguna diferència jurídica al respecte", va explicar el president canari, que va assegurar que tant ell com el ministre Torres estaven d’acord que les Illes estan "en una situació límit". Clavijo va dir que Canàries acull actualment 5.812 menors migrants i va xifrar en 4.000 els que haurien de sortir dels seus centres d’acollida si s’aprovés el repartiment extraordinari que han proposat de manera conjunta els governs canari i basc i que per ara només té el suport explícit de Ceuta.
El lehendakari Imanol Pradales va qualificar ahir de "bona notícia" i de "rellevant" el compromís al qual van arribar el Govern central i les Canàries. "Avancem bé, en el sentit positiu", va remarcar, i anunciava que ell també s’unirà a les negociacions que segueixin després de la reunió d’ahir.
Notícies relacionadesTorres, per la seva banda, va assegurar que des del Govern central veuen "viable avançar en aquesta proposta extraordinària", però que "hi ha qüestions que hem de polir des del punt de vista jurídic". "El Govern manté el compromís de buscar solucions al problema dels menors", va assegurar abans d’assenyalar que "en les pròximes setmanes culminarem un text que doni resposta jurídica, política i social als menors". Segons va aclarir, "es farà el que els informes jurídics diguin el que és més viable i segur". "El Govern d’Espanya entén que ha de ser el més urgent i ràpid, però no ho dirà la política, sinó els serveis jurídics, perquè estem parlant de competències autonòmiques, de nens i nenes i dels seus drets, de trasllats a altres territoris", va recalcar el ministre. "Una vegada que tinguem el mecanisme, buscarem els suports parlamentaris necessaris perquè sigui un decret, llei, projecte de llei o proposició de llei,que ha de ser aprovat pel Congrés", va explicar.
El problema principal que veu el Govern central en la proposta canària és que suposa una transferència directa de la tutela del menor des de les Canàries a cadascuna de les comunitats autònomes d’acollida, i que això podria implicar una invasió de competències i probablement també de recursos d’inconstitucionalitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- BOE Nous llocs de funcionaris a l’Administració: l’Estat n’incorpora 551 a Catalunya
- Cas Koldo Feijóo, després de l’«estupor» que Ábalos continuï de diputat: «Seguim sorpresos que no hi hagi ningú que retiri la confiança d’una vegada al Govern»
- El Govern es desvincula per complet d’Ábalos
- Tempesta judicial i política Una empresa de Panamà demana cita a Ábalos per expandir negoci
- Tempesta judicial i política L’empresària que va assegurar haver portat efectiu a Ferraz es reafirma