Illa se la juga amb el finançament singular i la gestió dels trens
El president completa els seus reptes amb la complexa negociació de pressupostos i la possible amnistia de Puigdemont

Més devot de la cultura de l’esforç que de la del desig, el president de la Generalitat, Salvador Illa, admet que demana poc a l’any 2025. Ni tan sols la complexa negociació de pressupostos l’inquieta, convençut que pot garantir l’estabilitat encara que al capdavant dels dos grans partits independentistes hi torni a haver Junqueras i Puigdemont. Malgrat això, al davant hi té grans reptes. Se la juga en dos d’ells: la consecució del finançament singular i la materialització del traspàs de Rodalies.
Hisenda catalana.
Durant aquest primer tram de l’any hauria de començar a concretar-se el model de finançament singular pactat pel PSC amb ERC a canvi de la investidura d’Illa, la carpeta estrella de la qual dependrà l’estabilitat de la legislatura. El Govern ha promès que així serà i que tot estarà a punt perquè l’any 2026 l’Agència Tributària de Catalunya estigui en disposició de recaptar l’IRPF. Per aconseguir-ho, hi ha diversos treballs en paral·lel. D’una banda, el grup d’experts que assessora la Conselleria d’Economia ha de detallar com s’ha de procedir per multiplicar per quatre els recursos de la Hisenda catalana. Però si tècnicament el desafiament és majúscul, políticament tampoc es presenta senzill. Durant el primer trimestre de l’any, el Govern preveu que l’acord amb ERC faci un salt qualitatiu i d’aquesta manera passi a ser un pacte entre institucions. Tot i això, caldrà veure com casa això amb el rebuig majoritari dels presidents autonòmics a l’hora de reformar el model de finançament.
Negociar pressupostos.
Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), capitanejada de nou per Oriol Junqueras, ha llançat un missatge clar i entenedor al president: sense que es compleixi tot el que s’ha acordat abans no hi haurà entesa per als pressupostos del 2025. La materialització de la quitació del deute del FLA i els avenços en el finançament són dues de les exigències verbalitzades, matèries per a les quals el president Salvador Illa necessita marge de temps perquè en bona part estan en mans del Govern de Sánchez. D’aquí, i de la necessitat de no pressionar els republicans, que hagi dit que no té "cap urgència" per aprovar els comptes.
Xarxa ferroviària.
Hi ha una altra carpeta amb un important impacte en la ciutadania amb la qual Illa se la juga aquest 2025: la gestió dels trens de la xarxa de Rodalies, que acumula anys de desinversió que el Govern mira de capgirar i el traspàs integral de la qual va ser un dels acords d’ERC amb el PSOE a canvi de la investidura de Pedro Sánchez. L’empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat que passarà a gestionar la xarxa ferroviària hauria d’haver sigut constituïda abans que s’acabés el 2024, un retard que s’hauria de resoldre en el primer tram del 2025; i el traspàs de la línia R1, la del Maresme, també s’ha de culminar a principis d’aquest any.
Preu de la vivenda.
L’accés a la vivenda i la seguretat ocupen els rànquings de preocupacions dels ciutadans, dues matèries davant les quals el Govern ha presentat els seus propis plans. La promesa de construir 50.000 pisos públics que ha fet Illa no tindrà resultats immediats, però sí que podrà ser avaluable si la regulació dels lloguers de temporada i el règim sancionador de la llei de vivenda aconsegueix tenir un impacte en els preus.
Notícies relacionadesAmnistia de Puigdemont.
Encara que Illa tingui ERC i els Comuns com a socis prioritaris, el seu Govern no és aliè al que passi durant els pròxims mesos amb Carles Puigdemont. El president ha assegurat que el seu desig és que els tribunals apliquin l’amnistia al líder de Junts i que pugui tornar a Catalunya. No descarta fins i tot reunir-s’hi. Però, alhora, la tornada de Puigdemont a Catalunya si finalment és exonerat també tindrà un impacte en la placidesa amb què fins ara ha transitat la legislatura.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Transport públic La L3 del metro de Barcelona s'ampliarà amb 9 noves estacions
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona revela que ha venut 3.700 seients vip del Camp Nou per 335 milions d’euros
- Nens vulnerables Expedientat l’educador que va explicar a la ràdio la gestió de la DGAIA amb la nena abusada de 12 anys
- Ocupació Ni 10 ni 20 minuts, aquest és el temps de descans que tenen els treballadors durant la jornada laboral segons l'Estatut dels Treballadors
- Melody: "S’han burlat de mi i per sobre de tot està la salut mental"