L’estratègia postconvergent
"Repensar" el Consell de la República
L’elecció de Puigdemont al capdavant de Junts i les «irregularitats» de Comín forcen canvis en l’organització de l’expresident. Diverses veus demanen una reformulació en la nova etapa a Catalunya.
Els resultats de les últimes eleccions catalanes, que van suposar una clatellada sense pal·liatius per a l’independentisme, van obligar els partits a reinventar-se. Junts i la CUP ja han acabat els processos interns per afrontar aquesta nova etapa i, a finals d’aquest mes, serà el torn d’ERC, que celebrarà unes de primàries amb quatre llistes enfrontades i en un clima de guerra total. Però més enllà dels partits, la renovació de l’independentisme també ha arribat a altres esferes del moviment, com el Consell de la República.
El 2022, l’expresident Carles Puigdemont va decidir deixar la presidència de Junts per centrar-se en el Consell. Els seus arguments van ser que l’organisme no podia quedar ancorat en unes sigles, per aconseguir aglutinar i unir a tot l’independentisme, i que s’havia de dotar d’un paper més institucional. Un argument que ara, amb el retorn a la presidència de Junts, queda en entredit.
Puigdemont ha decidit situar-se de nou en el partit per empoderar-se de cara a una negociació de tu a tu amb el PSOE i per construir una alternativa al Govern de Salvador Illa, cosa que vol fer obrint el partit a més sensibilitats i des de la "centralitat". La seva prioritat serà aquesta i no el Consell.
"El Consell no pot ser una extensió de l’executiva de Junts", apunta un membre de la direcció de l’entitat. També un altre dels integrants de l’organisme parla de la necessitat de "reformular" i "repensar" el projecte, també per adaptar-lo a la nova situació de l’independentisme, tot i que sense concretar com. "Hi ha moltes fórmules", diu el primer, que descarta una desvinculació total de Puigdemont i assegura que l’organització ha de continuar orbitant "al voltant de l’exili".
Despeses no justificades
Notícies relacionadesL’entitat va tenir un paper important en l’organització de la tornada de Puigdemont a Barcelona el 8 d’agost i en la fugida posterior. Malgrat això, més d’un considera que, en una nova etapa sense majoria independentista i amb un Govern socialista a la Generalitat, s’ha de reformular.
Més enllà, però, de la tornada de Puigdemont a Junts i del context independentista, el Consell té una altra patata calenta per abordar: les suposades irregularitats en la gestió de Comín, que exerceix com a vicepresident. Quan el juliol d’aquest any va sortir la primera de les acusacions, l’òrgan de govern del Consell va tancar files amb Comín, però va encarregar una auditoria, la conclusió de la qual ha sigut clara: hi ha 15.530 euros de despeses de Comín que no estan degudament justificats. Entre aquests diners, hi ha el lloguer d’un vehicle per valor de 1.997euros, un apartament al sud de França per 2.562 euros, els impostos derivats de casa seva a Lovaina (Bèlgica) que arriben a 4.608 euros i una retirada de 6.000 euros en efectiu.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- "Volíem aprofitar les onades"
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Obituari Mor Carles Vilarrubí, empresari i exvicepresident del Barça, als 71 anys
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Naufragi Suspenen aquest diumenge la recerca dels desapareguts a Indonèsia sense resultat
- La caixa de ressonància ¿Els millors discos de l’any o els més importants?
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Nous hàbits de criança Anar al col·le amb bolquers, pijama o talons de ‘Frozen’: la falta de límits familiars tensa la gestió de l’aula a infantil
- Nous hàbits de criança Mireia Miralpeix, mestra d’Infantil: «Els nens agraeixen els límits, no poden carregar amb el pes de decidir quan es treuen el bolquer»
