El curs parlamentari
Sánchez inicia contactes per definir el pla de regeneració
El Govern pretén amb aquesta iniciativa omplir l’activitat al Congrés a l’espera de negociar els Pressupostos
Sense la garantia d’una investidura d’Illa, l’Executiu obre una finestra de diàleg amb els seus socis

El Govern encetarà avui la ronda de contactes amb els grups parlamentaris per concretar les mesures d’un pla de regeneració amb què pretén reprendre la iniciativa i omplir l’activitat parlamentària a l’espera dels Pressupostos. A la Moncloa rebaixen així les presses i allunyen un calendari immediat d’aplicació. La seva previsió és que al setembre continuïn les converses, no només amb grups polítics, sinó també amb el sector dels mitjans de comunicació, als quals afectarà la principal pota del pla.
Tret de les mesures que calgui desenvolupar via decret, més urgents, el gruix es farà per proposició de llei. Sense la garantia encara d’una investidura de Salvador Illa com a president de la Generalitat, que allunyi l’escenari d’una repetició i, per tant, compliqui l’aprovació dels comptes públics, l’Executiu obre una finestra de negociació amb els seus socis.
Després d’un semestre electoral amb una activitat parlamentària reduïda al mínim, la relació amb els independentistes en pausa i mostres de bloqueig legislatiu, el pla de regeneració permet al Govern tornar a seure amb els socis a la recerca d’acords. Les mesures anunciades per Sánchez van ser pretesament genèriques i obertes per obrir una fase de negociacions i intentar cohesionar el bloc d’investidura.
El suport dels socis
El suport dels socis a aquest futur paquet legislatiu està enlaire, com van deixar entreveure durant el ple del Congrés de dimecres passat, i l’ajustada aritmètica parlamentària obliga als equilibris. L’Executiu està disposat a acceptar propostes més enllà de les directament relacionades amb el desenvolupament del reglament europeu sobre llibertat de mitjans, com la reforma de la llei de secrets oficials, que reclama el PNB, o reprendre la negociació per modificar la llei mordassa, una reivindicació d’ERC i EH Bildu, però també de Sumar. L’única línia vermella, segons trasllada el Govern, són les mesures que demanen els independentistes davant el que anomenen lawfare i "clavegueres de l’Estat".
Aquestes negociacions s’encreuen amb les d’ERC i el PSC sobre la investidura de Salvador Illa. L’Executiu es mostra cada vegada més optimista sobre un acord i així ho va traslladar Pedro Sánchez a la direcció del seu partit en l’última reunió de l’executiva federal. La vicepresidenta primera i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, elevava les seves expectatives aquesta setmana després d’aprovar en el Consell de Ministres l’objectiu de dèficit que anirà a l’últim ple del Congrés abans de l’aturada estiuenca. Si bé no es descarta recórrer a una nova pròrroga dels comptes públics perquè la "política és dinàmica", confien que no hi hagi "turbulències polítiques en l’horitzó" per tancar un acord a finals d’any.
Notícies relacionadesEsquivar la inestabilitat
Els socialistes insisteixen que una repetició electoral a Catalunya perjudicaria ERC. Amb tot, mostren certa cautela perquè un hipotètic acord està condicionat a l’aval de les bases. De la governabilitat a Catalunya, per la dependència d’ERC i Junts, en dependran els Pressupostos, que són el marc principal per avançar en els acords d’investidura amb els socis. Amb alguns d’ells les negociacions ja havien tirat força endavant, abans que l’avançament electoral català obligués a prendre la decisió de no presentar-les per no tenir garantit el suport d’ERC i Junts. Una altra pròrroga pressupostària aprofundiria en la inestabilitat.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- BANCA El BBVA manté l'OPA sobre el Sabadell malgrat les condicions del Govern central
- Alerta per altes temperatures: Així pots protegir el teu gos
- Baròmetre municipal de juliol L'habitatge ja és el principal problema de Barcelona: la inseguretat encapçalava la llista des de 2018
- BANCA El Santander ofereix 2.700 milions al Sabadell per aconseguir TSB, segons Reuters
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»