El perdó al procés
La fiscalia demana l’amnistia per a Mas, Ortega i Rigau pel 9N
El ministeri públic assenyala que el delicte de desobediència pel qual va ser condemnat l’expresident entra de ple en la nova llei

La Fiscalia Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha instat a aplicar l’amnistia a l’expresident Artur Mas, l’exvicepresidenta Joana Ortega i l’exconsellera d’Educació Irene Rigau, per la consulta sobiranista del 9 de novembre del 2014, malgrat que la condemna ja s’ha executat en la seva totalitat, segons l’escrit a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. El desembre del 2018, el Suprem va rebaixar la pena imposada a un any i un mes d’inhabilitació a Mas (havia sigut condemnat el 2017 pel TSJC a dos anys), nou mesos per a Ortega (abans un any i nou mesos) i sis mesos a Rigau (abans un any i sis mesos) per un delicte de desobediència al Tribunal Constitucional.
El fiscal exposa que la conducta dels tres exmembres de l’Executiu català entra de ple en la llei d’amnistia, a l’haver sigut condemnats per desobediència. La normativa precisa que seran amnistiats "els actes de desobediència, sigui quina en sigui la naturalesa, desordres públics, atemptat contra l’autoritat, els seus agents i els funcionaris públics o resistència que haguessin estat executant per tal de permetre la celebració de les consultes populars".
Això sí, aquesta llei estableix que l’amnistia no dona dret als beneficiaris "a la restitució de les multes pagades", que en el cas del 9N eren de 36.000 euros per a Mas, 30.000 euros per a Ortega i 24.000 euros per a Rigau. La sentència dictada al seu dia pel TSJC sostenia que l’expresident de la Generalitat "no va fer res" per suspendre o paralitzar la consulta del 9N "malgrat tenir un perfecte coneixement del contingut i els efectes".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Oscar Pierre: "Vam canviar de model perquè no teníem diners per a multes"
- Vertiginosa renovació de l’oferta hotelera a la ciutat 5.589 restaurants traspassats en 5 anys
- Negocis independents L’aventura de muntar una llibreria
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- RETALLADA DE 7 PUNTS EN TRES JORNADES El sorpasso exprés del Barça per reconquerir el liderat a la Lliga
- Paneque aposta per un govern "alternatiu" a Ripoll i veu "legítim" un pacte per fer fora Orriols de l'alcaldia
- Església El Vaticà suspèn l’agenda del Papa almenys fins diumenge
- El Vaticà El Papa anul·la la seva agenda com a mínim fins diumenge a causa de la seva hospitalització