Les 4 Catalunyes de l’últim any
El cicle electoral català ha certificat l’hegemonia socialista i el tomb en el lideratge de l’independentisme, però el balanç de victòries municipals no ha sigut homogeni.

Imagen de un mitin de ERC en la precampaña de las elecciones catalanas. /
El cicle electoral exprés que ha viscut Catalunya en un any ha certificat l’hegemonia socialista i el tomb en el lideratge de l’independentisme. PSC, Junts i ERC s’han repartit també el mapa de Catalunya pel que fa a victòries municipals, però amb disparitat en el balanç. En les europees s’ha reduït el nombre de municipis on va guanyar Junts i han augmentat les localitats on va guanyar el PSC. Respecte al 2019, JxCat ha passat de 769 a 583 triomfs (sis de cada 10). Socialistes i republicans, en canvi, han millorat la seva collita de victòries: el PSC va passar de 90 a 246 i ERC, de 82 a 100.
En les autonòmiques, que van tenir lloc un mes abans, el color blau de Junts va dominar molt més el mapa amb 726 medalles d’or, en detriment del vermell socialista (167) i del groc republicà (43). De maig a juny, JxCat va guanyar en 143 municipis menys, el PSC es va imposar en 79 més i ERC va guanyar en 57 més. En les municipals del 2023, el PSC va aconseguir gairebé les mateixes victòries que en les catalanes (168) i ERC (314) i Junts (302) es van repartir a parts gairebé iguals la resta del mapa.
Dos mesos després, en les generals, els socialistes van conquerir bona part dels feus on en altres comicis solen guanyar els independentistes (462) i va aconseguir gairebé la meitat del mapa català. Junts es va haver de conformar amb 294 victòries i ERC, amb 159.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE