Sánchez censura el perdó de Bildu però justifica els pactes
Otxandiano demana disculpes a les víctimes d’ETA al qualificar-la de "grup armat", tot i que segueix sense utilitzar el terme "terrorista"

La violència a Euskadi havia estat pràcticament absent en la campanya de les eleccions basques de diumenge vinent fins aquesta última setmana, quan el candidat d’EH Bildu, Pello Otxandiano, va evitar considerar ETA com una "banda terrorista". Al seu lloc, el dirigent de l’esquerra aberzale, que ja comença a aparèixer en primer lloc a diverses enquestes, va parlar de "grup armat". Otxandiano va intentar ahir fer marxa enrere demanant "perdó" a les "víctimes" d’ETA, però el president del Govern, Pedro Sánchez, considera que el canvi d’actitud resulta insuficient.
Tot i així, el líder socialista va deixar clar que mantindrà els ponts al Congrés amb Bildu, un grup indispensable per tirar endavant les iniciatives de l’Executiu i que tant en l’anterior legislatura com en l’actual s’ha comportat de manera molt més predictible que, per exemple, ERC i Junts per Catalunya.
"Les coses, pel seu nom"
Des de Brussel·les, on va participar en el Consell Europeu, a la pregunta de si considerava suficients les paraules d’Otxandiano, Sánchez va donar una breu resposta, molt preparada, que va ser alhora una censura a Bildu, un atac al PP i una reivindicació del PSOE. "Evidentment, no –va contestar–. Les coses cal anomenar-les pel seu nom. ETA no va ser un grup armat ni un moviment d’alliberament nacional com va dir José María Aznar. Va ser una banda terrorista que va ser derrotada per la democràcia gràcies a la unitat de les forces polítiques i al conjunt de la societat basca i espanyola, impulsada per un president del Govern socialista com José Luis Rodríguez Zapatero, amb Alfredo Pérez Rubalcaba com a ministre de l’Interior i Patxi López com a lehendakari".
El debat sobre fins a quin punt l’actual esquerra abertzale s’ha distanciat dels seus antics vincles amb ETA serveix al PSOE, començant pel seu candidat a presidir el Govern basc, Eneko Andueza, per reafirmar la seva voluntat de no pactar en cap cas amb Bildu. Els socialistes es juguen molt menys a Euskadi que en els comicis catalans del pròxim 12 de maig. En un indiscutit tercer lloc, tenen clar que repetiran la seva actual coalició amb el PNB si els dos partits sumen, una cosa que sembla probable. Però alhora, el canvi en el focus de la campanya basca també produeix incomoditat, perquè els obliga a justificar els seus habituals pactes a Madrid amb Bildu, que ha recolzat la immensa majoria de les iniciatives socials de l’Executiu.
Sánchez s’hi va aturar en algunes per deixar clar que continuarà apel·lant al suport de la formació independentista basca. "Vaig ser molt clar durant la campanya per a les eleccions generals de juliol. Per aprovar la revalorització de les pensions, la pujada del salari mínim […] parlarem amb totes les formacions polítiques […] tret d’amb una, que és Vox", va explicar.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Champions league La Premier encareix la Champions per a Barça i Reial Madrid
- TELEVISIÓ I MAS Em ve molt de gust
- Barcelona, protagonista Una ‘spin-off’ del Clínic avança en el tractament de leucèmies
- L’ACTUALITAT BLAUGRANA Flick enterra tots els egos
- La reaparició Bernal comença un altre viatge després de la lesió