Apunt
Singularitats basques

Com a conseqüència del terrorisme i les seves seqüeles, el País Basc no ha viscut encara un període de democràcia plena. Però aquesta situació excepcional està arribant a la seva fi, encara que el PP s’entossudeixi a proclamar el contrari, un cop que la violència d’ETA va desaparèixer fa gairebé 12 anys i que el seu braç polític ha assumit el camí de la normalització sistèmica, a l’estil del Sinn Féin irlandès, que, acabada la seva travessia pel desert, ha estrenat recentment Govern a Irlanda del Nord. La coalició abertzale, que també travessa el seu propi erm, agrupa no només els hereus de Batasuna, sinó també formacions que mai van recolzar la violència com Aralar, Esker Batua o Eusko Alkartasuna, i no fa ostentació d’unes aspiracions independentistes que només recolzen el 20% dels bascos.
El fet que els joves no tinguin memòria del terrorisme ajuda, a més, Bildu a competir en igualtat de condicions amb el PNB, com ho fa el seu programa d’esquerres per afrontar problemes en la sanitat o la vivenda, terrenys en els quals el nacionalisme en el poder ha perdut, en els últims anys, una part del prestigi guanyat durant legislatures de bona gestió. En aquests aspectes se centra, de fet, la campanya electoral, que protagonitzen tres desconeguts: Imanol Pradales pel PNB, Pello Otxandiano per Bildu i Eneko Andueza pel PSE, als quals pràcticament la meitat dels bascos no posen cara. Votaran per ideologia, per tradició, perquè els agradin els programes dels seus partits, però no pel seu lideratge.
Aquesta és una de les singularitats basques. Una altra, que allà no es reprodueix la bronca sobre corrupció o amnistia, i la tercera, que, guanyi qui guanyi i tret de sorpreses, governarà el PNB en coalició amb el PSE, com és costum. Bildu, tot i que fos primera força, sap que encara li queda desert per recórrer. L’última particularitat és que, com va predir Mario Onaindia, Euskadi en sortirà més nacionalista i més d’esquerres, amb el 75% del vot concentrat en els dos partits nacionalistes, el conservador i el radical.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Anàlisi Improvisació organitzada
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi
- Comarques de l’Ebre El Govern no descarta expropiacions i preveu mesures de seguretat als edificis en zones inundables