Comicis de maig

Sánchez i Feijóo, cara a cara: els 4 eixos de la campanya per a les eleccions del 28-M

  • ¿Qui guanyarà les eleccions? Les prediccions per a Barcelona, sis ciutats catalanes més, Madrid i la Comunitat de Madrid

Sánchez i Feijóo, cara a cara: els 4 eixos de la campanya per a les eleccions del 28-M

José Luis Roca

8
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +
Pilar Santos
Pilar Santos

Periodista

ver +

En un moment en què el PSOE i el PP no es posen d’acord en gairebé res, hi ha una cosa en la qual coincideixen les direccions dels dos partits majoritaris. Els seus eixos per a la campanya de les eleccions municipals i autonòmiques del 28 de maig, a més dels components propis de cada territori i localitat, són bàsicament els mateixos: vivenda, medi ambient, dones i economia. Però aquí acaben les similituds.

Pedro Sánchez i els seus col·laboradors han dissenyat un discurs basat en continus anuncis per aturar la crisi immobiliària, atacs al PP per Doñana, defensa de les polítiques feministes i exhibició de les bones dades econòmiques. Alberto Núñez Feijóo i el seu equip col·loquen el focus en el president del Govern. Sánchez, segons els conservadors, està «debilitat», és «incapaç» de cessar els seus ministres i «no es veu a si mateix com la principal carta electoral». Així seran les campanyes dels líders del PSOE i el PP davant els imminents comicis.  

Vivenda

És evident que Sánchez ha convertit el maó en el tema principal de la precampanya socialista. Després del desbloqueig de la llei de vivenda, aprovada dijous al Congrés, el president ha realitzat tres anuncis en menys de deu dies: 50.000 immobles ja existents provinents de la Sareb, l’anomenat banc dolent, per destinar-los al lloguer barat; promoció de 43.000 vivendes més, de nova construcció o rehabilitades, i 20.000 més que s’aixecaran en antics terrenys del Ministeri de Defensa

N’hi haurà més. Els col·laboradors del líder del PSOE anticipen que continuarà proposant i aprovant mesures com aquesta i que estirarà l’eix fins i tot en plena campanya, ja que el Consell de Ministres, com que es tracta de comicis autonòmics i locals, es continua reunint amb normalitat. I no només sobre vivenda. Les mateixes fonts expliquen que hi haurà també iniciatives sobre educació, entre altres qüestions. L’enfocament permet a Sánchez contrastar amb un PP que, segons les seves paraules, «va deixar de construir vivendes públiques, les va vendre a fons d’inversió i va liberalitzar terra per a les grans constructores».

Segons el PP, en canvi, la llei de vivenda és una oportunitat per «demostrar com Sánchez ha claudicat davant Unides Podem». Els conservadors estan fent una interpretació interessada d’alguns articles de la llei i repeteixen una vegada i una altra que «facilita l’ocupació», al referir-se que augmenta la protecció als vulnerables que hagin entrat de manera il·legal en vivendes de grans forquilles. 

No obstant, els populars no volen parlar dels empresaris o dels fons voltors, que són propietaris de desenes de vivendes i són a qui la norma intenta controlar. «Nosaltres volem protegir el treballador que s’ha comprat un, dos o tres pisos per invertir-hi i deixar-los en herència als seus fills», afirma un membre de l’equip de Feijóo. Un alt càrrec del partit considera que «Sánchez, àlies ‘Mil Anuncis’, no ha mesurat la seva estratègia i ha perdut credibilitat» perquè no ha demostrat aquest «ímpetu habitacional» en «cinc anys a la Moncloa». La llei, amb límits del preu del lloguer a les zones tensades, suposarà una reducció de l’oferta i un augment de les mensualitats, anticipen els conservadors.


Medi ambient

El PSOE ha trobat un filó en la proposició de llei del PP al Parlament andalús per legalitzar els regadius irregulars en l’entorn de Doñana. No pensa deixar-ho anar. Sánchez ataca els populars pel flanc mediambiental en cada míting i compareixença parlamentària, com la de dimarts al Senat davant de Feijóo. La polèmica iniciativa sobre el principal aiguamoll d’Europa permet als socialistes aprofundir en el presumpte «descrèdit» internacional dels conservadors després que la Comissió Europea amenacés amb sancions si la Junta d’Andalusia no feia marxa enrere, i també busca la mobilització del vot jove, que és el col·lectiu menys propens en aquests moments a triar la papereta del PSOE però també el més conscienciat amb la lluita contra el canvi climàtic.  

Però la direcció del PP ha assumit l’estratègia amb Doñana de Juan Manuel Moreno. Ni es veu com un error del president de la Junta d’Andalusia ni es vol frenar. Els col·laboradors de Feijóo consideren que «a Andalusia sí que s’entén» que el PP hagi presentat una proposició de llei per legalitzar els regadius irregulars. Des de Sevilla es manté la posició. «La nit del 28 de maig sabrem si l’opinió pública coincideix amb la publicada», assenyala rotundament un assessor de Moreno. Aquesta font considera que l’Executiu ha comès una «equivocació gravíssima» a l’«intentar sotmetre» la Junta d’Andalusia.  

La decisió del PP andalús, però, sí que desperta dubtes entre els grups parlamentaris a Madrid. Fonts de la direcció de l’equip del Senat creuen que Moreno es va limitar a mirar l’assumpte amb ulls andalusos creient que podia treure més vots a la província de Huelva. «Segurament els guanyarà i potser es queda amb la diputació, però ens ha restat punts en un tema tan potent com el de la sensibilitat ambiental, que ara ven molt», afirma un senador andalús. El PP va presentar la proposició de llei amb l’únic suport de Vox en un intent de treure-li lloc a les zones rurals d’Andalusia, on el partit de Santiago Abascal va començar el seu creixement el 2018.


Dones

El PSOE reconeixia que el seu principal punt feble davant el 28-N era la llei del ‘només sí és sí’ a causa de les més de 1.000 rebaixes de condemna i prop de 100 excarceracions d’abusadors sexuals. La preocupació, coincidien en diverses federacions del partit, es multiplicava als pobles, lluny de les grans ciutats, on «tothom es coneix» i el fet de posar en llibertat un violador «no és només una xifra més per engrossir l’estadística». Però els socialistes asseguren que aquesta flaquesa s’ha superat amb la reforma de la controvertida norma, que endureix les penes

Reparat l’«error» i amb un Sánchez que ha arribat a demanar «perdó» a les víctimes, el PSOE vol convertir el feminisme en un dels eixos de la seva campanya per tornar a atraure les dones, un electorat en el qual el partit ha estat tradicionalment fort. «Els exabruptes de Podem ens ajuden», assenyalen des de la direcció socialista amb referència a les contínues crítiques del soci minoritari de la coalició per haver modificat el ‘només sí és sí’ amb el PP. Segons aquesta versió, els atacs dels morats contribueixen a «centrar» el seu discurs.  

A les files conservadores, la intenció de Feijóo és recordar sense pausa en aquesta campanya i també en la de les generals, a finals d’any, que el seu partit ha sigut «responsable» i ha sortit al rescat del PSOE per «protegir les dones» davant els «forats» de la llei. Els conservadors consideren que el xoc entre els dos socis de la coalició i la lentitud de Sánchez a l’hora de plantar cara a Unides Podem minen el poder del cap de l’Executiu i el presenten davant els ciutadans com «lligat de mans» per part dels morats, sense autoritat, perquè ningú al Ministeri d’Igualtat, dirigit per Irene Montero (Podem), assumeixi la seva «responsabilitat política» i dimiteixi.

A més, aquest tema ajuda el PP a distanciar-se de Vox en dos sentits: al mostrar a l’electorat de dretes la utilitat del partit al Congrés i al defensar la protecció de les dones davant els agressors sexuals. El partit de Santiago Abascal va decidir no votar.

Economia

«Estem trencant un tabú. L’esquerra gestiona millor que la dreta. Defensem l’interès general i no el particular dels de dalt», sol dir Sánchez en tots els actes d’aquesta precampanya. Els socialistes treuen pit de l’economia. El creixement, molt més gran a Espanya que la mitjana europea. La inflació, la més baixa de les grans potències de la UE. Les dades d’ocupació al març van marcar un rècord (200.000 nous llocs de treball), i a l’abril, expliquen des de la direcció socialista, seran també «boníssimes». 

Tot i així, diferents càrrecs del partit expliquen que a part d’aquestes bones xifres hi ha una realitat que els perjudica: el preu del cistell de consum, que ha experimentat una pujada del 3,4% en els últims tres mesos, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), malgrat el decret aprovat a finals de desembre que va treure l’IVA als aliments de primera necessitat. El Govern, de moment, defensa que cal esperar perquè la tendència es revertirà. No és previsible que hi hagi noves decisions en aquest camp abans de les eleccions del 28 de maig. 

Al PP, mentrestant, els missatges econòmics se centraran en «els problemes del dia a dia» dels ciutadans: la inflació i el pagament de la hipoteca. La «pèrdua de poder adquisitiu dels ciutadans» serà l’eix dels candidats conservadors i no tant els fons europeus o «l’elevat deute públic», que també han sigut assenyalats com greus problemes d’Espanya per part de Feijóo aquests últims mesos. «Ens plantegem la campanya amb temes que afecten la majoria dels espanyols i dels quals parlen cada dia a casa», explica un estret col·laborador del líder del PP.

El president dels conservadors se sent «còmode» en aquest aspecte perquè el seu partit, assenyalen a Génova, és «garantia de gestió econòmica». Neguen que Feijóo eviti centrar-se en l’economia «perquè Espanya va bé, com diu el Govern». «El tema és que aquesta vegada hem pogut sumar la bandera de les dones, per exemple, per l’error del ‘sí és sí’ i podem diversificar més els nostres arguments per demanar el vot», afegeixen els populars.