DECISIÓ JUDICIAL
El TSJC eleva al Constitucional el decret de la Generalitat sobre el català a les aules
Els magistrats consideren que la normativa podria infringir preceptes de la Carta Magna i del mateix Estatut
La Secció Cinquena de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha acordat plantejar al Tribunal Constitucional una qüestió d’inconstitucionalitat sobre el decret llei de la Generalitat que fixa els criteris aplicables en l’elaboració i validació dels projectes lingüístics dels centres educatius dels catalans. Aquesta normativa va ser aprovada per donar resposta a la resolució de l’alt tribunal català que obligava a impartir el 25% de les classes en castellà. Els magistrats plantegen també una qüestió d’inconstitucionalitat respecte a la llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari, aprovat pel Parlament de Catalunya en data 9 de juny del 2022. En concret, els togats afirmen que podrien estar infringint-se diferents articles de la Constitució i del mateix Estatut de Catalunya.
El mes de maig passat, el Govern català va aprovar un decret a contrarellotge per esquivar la sentència del 25% del castellà que estableix el català com a llengua vehicular en l’ensenyament mentre que el castellà tindrà una «presència adequada» a les necessitats de cada centre. La Conselleria d’Educació avalarà el projecte lingüístic de cada centre de manera que la Generalitat es converteix en la responsable legal davant els tribunals. Així ho va anunciar la portaveu del Govern, Patrícia Plaja. El 25% del castellà a les aules havia d’entrar en vigor a partir del dimarts 31 de maig.
Els objectius
Notícies relacionadesL’objectiu del decret era «fixar els criteris aplicables a l’elaboració, l’aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius públics i dels centres educatius privats sostinguts amb fons públics, a efectes d’establir els aspectes relatius en l’organització de l’ensenyament i l’ús de les llengües oficials en cada centre».
L’article 2 estableix que la finalitat és que els alumnes aconsegueixin «el domini oral i escrit del català i el castellà al final de l’ensenyament obligatori», amb avaluacions periòdiques cada dos anys com a màxim, que els projectes lingüístics han d’acomodar-se «a l’anàlisi de l’entorn sociolingüístic dels centres, de l’entorn general i dels objectius de normalització lingüística», i queda per escrit «la inaplicació de paràmetres numèrics, proporcions o percentatges en l’ensenyament i l’ús de les llengües».
- Apunts polítics de la setmana Illa busca pis per a 4 anys i sense banderes
- SUCCESSOS Un tribunal ordena investigar la mort d’una nena en una piscina privada
- Anàlisi El cas de la parella d’Ayuso
- Els Boixos Nois, la cara catalana del fenomen ultra
- Falta de servei 5.000 veïns de BCN han estat tres mesos sense rebre cartes de Correus
- investigació Més de 15.000 euros per viatge, 1.000 per avisar en cas de perill
- Narcotráfic Xarxes internacionals volen moure grans volums de droga en la temporada d’esquí
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un fenòmen invisibilitzat L'impacte emocional dels processos migratoriis: entre el dol i la resiliència
- Toni Bou: "Em preocupa què faré quan em retiri per ser tan feliç com ara"